Publiceret den: 24-01-2024
"Alba og hendes familie" og "Alba har en dum dag"

Bøgerne skal hjælpe de yngste børn, så deres oplevelser med vold ikke sætter sig som livslange traumer

Vold i familien er omgærdet af tabuer både hos den voksne, som udsættes for vold, og børn, som overværer den og dermed også er udsat for den. Ofte betyder det, at ingen snakker om, hvad der er sket, og hvorfor det er sket. Alle børn har svært ved at sætte ord på oplevelser med vold. Det gælder også de lidt ældre børn, selvom de har et sprog og et vist ordforråd. Det er derfor ofte lettere for eksempelvis pædagogerne i en institution eller på et krisecenter at tale med dem om vold med udgangspunkt i en samtalebog.

De små børn mellem 1 og 4 år derimod har kun et meget lille ordforråd og endnu sværere ved at forstå, hvad der sker, og hvorfor der er vold mellem forældrene, for eksempel at far bliver vred på mor og slår.

Socialpædagog Charlotte Steenbjerg, som har arbejdet på Silkeborg Krisecenter i over 15 år, har længe savnet konkrete redskaber til at komme i dialog med de yngste børn om, hvordan de oplever vold i deres familier. I første omgang opfandt hun en samtalekuffert med forskellige remedier, som de små børn kunne se på og røre ved og måske snakke om, men hun erfarede, at der var behov for mere. Derfor fik hun idéen om nogle samtalebøger til børn fra 1-4 år. Sammen med Illustrator og kunstner Marie Schack, som oprindeligt er uddannet socialrådgiver og tidligere har været ansat på Silkeborg Krisecenter, udviklede de på idéen om nogle samtalebøger. Bøger, som kan medvirke til at bearbejde traumerne fra voldsoplevelserne i hjemmet.

"Alba har en dum dag", er den anden i rækken af samtalebøger om den vold, de yngste børn kan opleve i familien. Den første bog hedder "Alba og hendes familie" og præsenterer familien for læseren. To et halvt årige Alba bor med sin mor og far, og de kan have det rart, men det sker også, at faren bliver vred og skræmmende. I Alba - har en dum dag er Alba i vuggestue. Hvis far har været vred og skræmmende, råbt højt eller skubbet til mor, sover Alba meget lidt og spiser intet eller bider og slår. Så søger hun til pædagogen Hanne - og det hjælper lidt. Begge bøger er samtalebøger til de 1-4 årige, som er udsat for vold i deres familie. Bøgerne handler om, at barnet viser, hvordan det har det, når ord mangler som to et halvt årig - og volden vokser mellem de to mennesker, barnet elsker allerhøjest.

Selvom bøgerne primært er henvendt til aldersgruppen 1-4 år, er det min oplevelse, at også ældre børn med voldsoplevelser i familien kan have gavn af at læse og samtale om bøgernes indhold. For at børnene ikke skal blive traumatiserede af volden, er der brug for konkret materiale til at tage fat om emnet, mener Charlotte Steenbjerg.

Alba-bøgerne. Charlotte Steenbjerg. Ill. af Marie Schack. Trykværket. 229 kr. pr stk.
Kan købes hos boghandlere og forlaget: www.trykvaerket.dk.
Trykværket

Trykværket