Hvad er en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse er en nedskrevet kommunikation målrettet nyhedsmedier, journalister og andre personer i mediebilledet.
Formålet med en pressemeddelelse er at annoncere en nyhed, som skaber nyhedsværdi for modtageren.
Pressemeddelelser sendes typisk til medierne pr. brev, fax eller digitalt; via e-mail eller via en presseudsendelsesplatform som Presseudsendelser.dk ApS.
Målgruppen for en pressemeddelelse er journalister og redaktører på forskellige medier såsom aviser, magasiner, radiostationer, online medier eller tv-stationer.
Teknisk set kan alle typer information som bevidst sendes til en journalist, redaktør eller medie betragtes som en pressemeddelelse – det er information som opstår specifikt til et medie.
Der er fordele for begge parter ved pressemeddelelser. Medierne får nyheden uden selv at skulle opsøge nyheden, og afsender får bragt sin pressemeddelelse, hvilket skaber omtale.
Andre fordele for afsender er naturligvis også, at det er afsender selv som skriver og bestemmer formuleringen i pressemeddelelsen.
Et godt eksempel på dette kan læses i næste afsnit.
Historien bag pressemeddelelsen
De første moderne pressemeddelelser siges at være skabt af amerikaneren Ivy Ledbetter Lee (1877 – 1934) i forbindelse med ulykken ”Atlantic City Train Wreck” I 1906 skabte Ivy Lee en række pressemeddelelser med tilladelse fra Pennsylvania Railroad direkte til journalister. Ved ulykken mistede 53 mennesker livet, da et tog afsporedes fra en bro og styrtede i en flod.
For ikke at skabe unødige rygter om hvad der lå bag ulykken, blev ulykken nøje klarlagt for disse journalister i en række pressemeddelelser.
Pennsylvania Railroad Company profiterede højt på denne åbenhed og bl.a. udgav ”The New York Times” en af Ivy Lee’s pressemeddelelser ord for ord d. 30 oktober 1906.
På den måde opstod der et samarbejde om åben kommunikation mellem medierne og Pennsylvania Railroad Company.
Ivy Lee arbejdede senere som selvstændig med PR bureauet Ivy Lee & Associates.
Pressemeddelelse - skabelon
Der er gennem årerne opstået en skabelon til opbygning af pressemeddelelser.
Følger du disse punkter er du godt på vej:
Datolinje - Indeholder udsendelsesdato og ofte bynavn for oprettelsen af pressemeddelelsen.
Overskrift - Bruges til at fange læserens interesse – Få modtager til at ville læse videre.
Kort resume – Et kort og præcist resumé af selv nyheden, 2 – 3 linjer.
Indledning + afsnit – Der svarer på hvem, hvad, hvor og hvorfor.
Øvrig tekst - uddybning, citater, osv.
Kontaktoplysninger - navn, telefon, mailadresse på firmaets kontaktperson i tilfælde af, at journalisten eller mediet ønsker yderligere information.
God skik
Det er vigtigt at bevare en saglig og objektiv formulering i pressemeddelelsen – Dette hjælper til at få bragt pressemeddelelsen i mediet.
Husk også på at journalister modtager mange pressemeddelelser dagligt, og derfor bør din pressemeddelelse have lige det ekstra som gør at den bliver valgt.
Pressedistributionssystemer som eks. Presseudsendelser.dk ApS gør det muligt at udvælge specifikke medier, målrettet afsenders branche og erhverv – Dette forhøjer selvfølgelig chancen for at pressemeddelelsen bliver bragt.