Hvis du vil skabe endnu større chance for at din pressemeddelelse bliver bragt i de udvalgte medier, er det vigtigt at du gør nogle tiltag som fremmer muligheden for dette.
Presseudsendelser.dk har derfor skabt forskellige guides til skrivning af pressemeddelelser, disse finder du i menuen i højre side.
Ligeledes lister vi herunder nogle tips og tricks til dig, som vil gavne din pressemeddelelses vej fra skrivebord til udgivelse i de ønskede medier.
Følg disse 3 punkter og du er godt på vej:
- Tænk som en Journalist og bring den gode historie.
- Gør det nemt for Journalisten – Vedhæft billeder og grafik af høj kvalitet.
- Sæt dig ind i læserens tankegang.
Tænk som en journalist og bring den gode historie
Din historie skal have substans – Det nytter ikke at bringe en pressemeddelelse om god kvalitet, de bedste priser eller hurtigste levering. Det er set hundredvis af gange før og vil højst sandsynligt få journalisten eller redaktionen til at kigge den anden vej.
Forsøg at vække journalistens interesse ved at være præcis og formidle kernen af din historie i de første par linjer af pressemeddelelsen – Angiv altid en fængende overskrift.
Forstå mediets målgruppe og skab pressemeddelelsen ud fra dennes interesser – Dette er i Journalistens interesse ligeledes.
Gør det nemt for Journalisten
Gør dit arbejde og hjælp Journalisten på vej – Journalister og nyhedsredaktioner modtager dagligt mange pressemeddelelser, så det er vigtigt at du gør det så nemt som muligt for dem at bringe din pressemeddelelse.
Sørg for at udforme din pressemeddelelse efter de gængse skabeloner og vejledninger så den indeholder de nødvendige informationer – Dette giver Journalisten et hurtigt overblik og hjælper din pressemeddelelse nærmere publicering.
Husk at leverer billeder og grafik i en ordentlig kvalitet – Trykte medier stiller højere krav til billede kvalitet en online medier. Sørg for et medsende dit logo i forskellige udgaver ligeledes.
Se evt. vores skabelon til pressemeddelelser her.
Sæt dig ind i læserens tankegang
Udform en pressemeddelelse som give læseren et perspektiv som kan relateres til noget brugbart – Om end det er noget personligt, eller en verdensomspændende nyhed. Undlad at overdrive resultater og gøre brug at unødvendige positive tillægsord – Vær klar i spyttet og hold dig til én A4 side.
Byg pressemeddelelsen op således at budskabet serveres først – Ganske kort og kun via et par linjer.
Suppler derefter med informationer som understreger og uddyber budskabet og slut til sidst af med detaljerede informationer og beskrivelser som underbygger det første.