Søger du en skabelon til udformningen af din pressemeddelelse, kan du med fordel benytte nedenstående tjekliste - så gør du det så nemt som muligt for journalisten at bringe netop din pressemeddelelse i det pågældende medie.
Journalister og nyhedsredaktioner modtager dagligt mange pressemeddelelser fra håbefulde afsender som ønsker at netop deres pressemeddelelse bliver bragt.
Det handler kort sagt om at huske alle de væsentlige informationer og bringe dem for journalisten således at han/hun nemt kan danne sig overblik over pressemeddelelsens relevans og budskab. Brug derfor med fordel følgende
Tag derfor med fordel udgangspunkt i disse punkter:
- Afsender og kontaktoplysninger (vedhæft gerne firmalogo eller placer firmalogo øverst til venstre).
- Dato – typisk øverst til højre.
- Overskrift med ”Pressemeddelelse” således modtager ikke er i tvivl om hvilken form for skriv det drejer sig om.
- Overskrift eller rubrik for indholdet – Denne skal være fængende og fange læserens interesse, men lad være med at overvurdere overskriften i forhold til pressemeddelelsens indhold.
- Underoverskriften eller underrubrikken – Denne del består af et par linjer som kort beskrevet forklarer hvorfor din pressemeddelelse har nyhedsværdi.
- Selve Indholdet eller brødteksten – Skriv i et fornuftigt sprog som alle kan forstå – undlad at benytte fagtermer så vidt muligt – som fagperson skal du sætte dig ind i læserens forståelse og forsøge at ramme så bredt et publikum som muligt via sproget – Er dette ikke muligt, er det vigtigt at du angiver forklaringer og definitioner. Henvist evt. til en hjemmeside hvor læseren ligeledes kan finde yderligere information.
- Hvad er meningen med din PM – Giv læseren mulighed for at sætte din pressemeddelelse i et håndgribeligt perspektiv – Hvilken betydning har indholdet i din pressemeddelelse for læseren.
- Fakta og afslutning – Slut af med en kort beskrivelse af dig, organisationen eller virksomheden – Dette for at give perspektiv til læseren, journalisten eller nyhedsredaktionen. Inkluder ligeledes dine kontaktoplysninger og opfordrer modtager til at kontakte dig ved yderligere spørgsmål.
- Billeder, video og grafik – Vedhæft i så vidt muligt billeder og eller grafik som understøtter din pressemeddelelses indhold. Husk at billeder skal være i god kvalitet og højopløsning. Har du video som kan anvendes på onlinemedier, link da til disse.