For at opnå bedre mulighed for udgivelse af din pressemeddelelse i medierne er der 5 grundprincipper, som du bør have in mente, når udformningen af din pressemeddelelse påbegyndes.
Principperne er stærkt forbundet med nyhedsmediernes daglige formål om at producere og ikke mindst sælge så mange nyheder som muligt. For at komme i betragtning til at få pressemeddelelsen bragt i mediet, er det derfor vigtigt, at du gennem din pressemeddelelse understøtter disse principper.
De 5 grundprincipper er:
-
Aktualitet – Nyhedsværdien
-
Væsentlighed
-
Konflikt
-
Identifikation
-
Sensation
Aktualitet
Er indholdet af din pressemeddelelse aktuelt? Er du first mover, eller er dit budskab reelt en gammel nyhed? Husk på at medierne ønsker at producere/sælge så mange nyheder som muligt hver dag – og netop derfor skal du tænke over nyhedsværdien i dit budskab – set med mediernes øjne.
Væsentlighed
Er din pressemeddelelse væsentlig for det medie, du sender den til og dennes målgruppe? Pas på med at udsende din pressemeddelelse til medier, som ikke har relevans – du risikerer at blive ”black-listed”.
Konflikt
Konflikt handler om, at dit budskab kan fremkalde følelser og vække tanker hos målgruppen – få journalisten og målgruppen til at kunne se konflikten via dit budskab – konflikter skaber spænding og sælger historien. Er konflikten mellem mennesker? Mennesker og miljøet osv.?
Identifikation
At kunne identificere sig med indhold og budskab er vigtigt for at målgruppen forstår budskabet. Handler din pressemeddelelse om et nyt produkt med store fordele for visse personer i befolkningen, skal læseren kunne relatere til sig selv eller evt. et familiemedlem.
Sensation
Sensation skabelse kan også benyttes som et vigtigt parameter, når din pressemeddelelse konkurrerer om spaltepladsen. Har dit budskab en snert af noget, som der er overraskende nyt eller usædvanligt, skal du ikke tøve med at fortælle om det.