Hvorfor skal mediet vælge at bringe lige netop din pressemeddelelse? Vi har herunder samlet nogle af de elementer, som kan være med til at gøre din pressemeddelelse interessant for redaktørerne.
Vi ved alle, hvor travl hverdagen kan være, og det samme gælder nyhedsredaktionerne på de danske medier. Derfor er det ekstremt vigtigt, at din pressemeddelelse fanger redaktørernes opmærksomhed med det samme.
Herunder finder du 8 elementer, som du bør være opmærksom på, når skal skrive en god pressemeddelelse:
Din pressemeddelelse skal bidrage med noget nyt
Hvad er nyhedsværdien i din pressemeddelelse? Hvilken værdi har indholdet eller budskabet for læseren? Dette skal nøje overvejes, da det er essentielt for din pressemeddelelse.
Skriv din pressemeddelelse som en nyhed
Nyhedselementet i din pressemeddelelse er meget vigtigt. Redaktørerne vil have nyheder, da nyheder sælger!
Overskriften er meget vigtig
Via din overskrift skal læseren kunne tolke, hvad din pressemeddelelse handler om. Overvej derfor forskellige overskrifter og vælg den bedste – Husk på at overskriften skal være med til at fange opmærksomheden for både redaktøren og dennes læsere.
Timing er afgørende
Er dit budskab eller produkt sæsonbetonet? Gør overvejelser om hvornår det er bedst at udgive din pressemeddelelse.
Citater fra fagpersoner
Udover at citater fra fagpersoner fremhæver troværdigheden af dit budskab, så gør det også arbejdet lettere for de journalister, som vil bringe din pressemeddelelse. Det er ligeledes vigtigt at vedlægge telefonnummer og mailadresse på fagpersoner, så journalisten kan få uddybet evt. spørgsmål.
Forbered fagpersoner og kilder
Skulle det ske, at journalisten ønsker noget uddybet, er det vigtigt, at kilder eller fagpersoner er forberedt på dette. Sørg derfor for at aftale dette med dem på forhånd, og advisér dem om, at journalisten måske ringer. Koordiner ligeledes med fagpersonerne, hvornår udsendelsen af pressemeddelelsen finder sted.
Vær troværdig!
Når et medie vælger at bringe netop din pressemeddelelse, er det også et udtryk for, at mediet stoler på dit indhold. Sørg derfor for at være troværdig og lad være med at oversælge dit budskab – Er dit budskab for godt til at være sandt, vil journalisten efterprøve, om dit indhold rent faktisk er sandt. Du risikerer at blive ”blacklistet” af redaktionen, hvis det viser sig, at din pressemeddelelse ikke holder ord.