Publiceret den: 31-03-2022
Op imod 4000 danskere får hvert år en blodprop i hjernen på grund af hjerteflimren - i lægesprog kaldet ‘atrieflimren’. Mange af disse blodpropper kunne have været undgået, hvis sygdommen var blevet opdaget i tide.

Den socialøkonomiske virksomhed Rytmedoktor, som er stiftet af hjertelæge Peter Steen Hansen, har netop startet kampagnen “Tag pulsen - det kan redde din hjerne” med der formål at få flere over 60 år til jævnligt at tjekke deres puls.

“Hvis du med jævne mellemrum tager din puls, vil du som regel selv kunne mærke, at der noget galt, som bør undersøges nærmere. Hvis din puls er uregelmæssig eller hurtigere end normalt, kan det være et tegn på, at du har atrieflimren”. (hjertelæge Peter Steen Hansen)

Peter Steen Hansen har netop udgivet en video om, hvordan man tager pulsen på den korrekte måde. Du kan finde videoen på www.rytmedoktor.dk

Atrieflimren kan være farligt

Når man har atrieflimren, er den elektriske aktivitet i hjertets forkamre (”atrier”) meget hurtig. Det betyder, at forkamrene ikke tømmer sig ordentligt for blod for hvert hjerteslag. Det giver en risiko for, at blodet kan størkne i visse områder af det venstre forkammer. Hvis klumper af størknet blod løsner sig, kan det flyde med blodet ud i kroppen og sætte sig som en blodprop. Desværre oftest i hjernen.

“En blodprop i hjernen er yderst alvorlig. Det kan være livsfarligt, du kan blive lammet i dele af kroppen, du kan miste en stor del af dine kognitive evner, din hukommelse, taleevne hørelse m.m. Du kan kort sagt risikere at blive en helt anden udgave af dig selv, hvor du ikke kan de ting som du kunne før og din livskvalitet vil blive væsentligt forringet”
(hjertelæge Peter Steen Hansen)

Hvor udbredt er atrieflimren?

Omtrent 150.000 danskere har atrieflimren. Atrieflimren bliver meget hyppigere, jo ældre vi bliver. Da vores gennemsnitslevetid er stigende, er hjerteflimren en kraftigt voksende sygdom med cirka 30.000 nye tilfælde om året i Danmark. Sygdommen rammer dog ikke kun de ældste borgere. Der er således en stigende andel af 40-60-årige, som er i risiko for at få atrieflimren. Mellem hver tredje og hver fjerde af os vil - på et tidspunkt i livet - få atrieflimren.

Kan sygdommen behandles?

Der findes forskellige former for behandling af atrieflimren. Man kan effektivt mindske risikoen for blodpropper ved at give blodfortyndende medicin. Der findes medicin, som kan hjælpe med til at genoprette og fastholde normal hjerterytme. Og hvis ikke dette er effektivt – eller man har bivirkninger til medicinen - kan du blive opereret i hjertet, hvor de elektriske fejlimpulser, der giver dig hjerteflimren, fjernes ved varmebehandling eller frysning. Dette indgreb kaldes en ablation og er i mange tilfælde en effektiv behandling.

Kan jeg selv gøre noget?

“Hvis du er overvægtig, er det en god idé at tabe dig: For hvert point dit BMI (”body mass index”) er højere end 27, stiger din risiko for at få atrieflimren med hele 8%. Samtidig betyder overvægt også, at det bliver sværere at behandle atrieflimren med et godt resultat. Til gengæld bliver sandsynligheden for at få en god effekt af behandlingen - medicinsk eller ablation - større, hvis man taber sig”
(hjertelæge Peter Steen Hansen)

Det er godt for dig at være fysisk aktiv, selvom du har atrieflimren. Der er flere undersøgelser, der har vist, at fysisk aktivitet kan reducere hyppigheden af atrieflimren. Og kan gøre, at du bedre kan acceptere den atrieflimren, der alligevel måtte komme. Rytmedoktor anbefaler således min 30 minutters daglig fysisk aktivitet – og mere gør absolut ingen skade.

Peter Steen Hansen har endvidere netop udgivet en app, der kan hjælpe dig, hvis du har atrieflimren.
App´en hedder RytmeDoktor og kan findes på App Store og Google Play.

Kilder til artikel: www.rytmedoktor.dk og hjertelæge Peter Steen Hansen
Ulrik Blom