Publiceret den: 03-06-2021
Hvad vil du gøre, hvis coronavirussen muterer til en mere dødbringende variant? Hvis samfundet slår revner, og anarkiet breder sig? Hvis du har nedsat immunforsvar, og din ægtefælle er indlagt, mens sundhedsvæsenet bryder sammen? Hvis enhver kontakt forsvinder?

Søren Poders nye roman, Undergang, er en skræmmende realistisk fortælling om et ægtepar, der prøver at passe på sig selv i starten af coronapandemien. En genkendelig hverdag for læseren, indtil virussen muterer, og dødstallet stiger. Konsekvensen er grusom, og stemningen intens, for Undergang kommer uhyggeligt tæt på virkeligheden og behandler en lang række af de ubehagelige spørgsmål og den frygt, der nok har strejfet de fleste.

Forfatteren har tidligere udgivet ungdomsromanerne Sidste skoledag og På røven gennem natten. Med Undergang har han skrevet en højaktuel og medrivende fortælling om isolation og umenneskelighed. Om egoisme, anarki og et samfund i undtagelsestilstand. Men især en fortælling om kærlighed og viljen til at kæmpe for det, man holder af.

Om Undergang

”Samfundet er røget på intensiv, og Fanden hytter sine.”

Niels og Marie er pensionister og holder sig hjemme i rækkehuset, mens coronavirussen hærger. Men trods påpasselighed og social distance rammer sygdommen og tvinger dem fra hinanden, og pludselig kan Niels ikke få kontakt til sin hustru.
Niels klamrer sig til troen på, at myndighederne har situationen under kontrol, men virussen er langt mere aggressiv end forventet, dødstallet stiger, og anarkiet breder sig i takt med, at samfundets institutioner bryder sammen.
Den brutale virkelighed trænger ind ad døren og konfronterer Niels med en forandret verden, og nu er han nødt til at begive sig ud på en desperat rejse og et opgør med omgivelserne og sig selv, hvis han vil gøre sig håb om at se Marie igen. Spørgsmålet er, om det allerede er for sent.

Om forfatteren

Søren Poder, f. 1974, er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (2005) samt cand.mag. i journalistik og kommunikation fra Aarhus Universitet (2012). Forfatteren har i mange år arbejdet som fast tilknyttet freelancer for Dagbladenes Bureau i København, men i dag arbejder han som journalist og lokalredaktør for Mediehuset Herning Folkeblad.
Søren Poder debuterede i 2015 med romanen Sidste skoledag (Turbine), der handler om skoleskyderen Charles A. Ingreen. En fiktiv historie baseret på virkelighedens skoleskyderier. I 2020 udgav han ungdomsromanen På røven gennem natten (Brændpunkt), som er en hæsblæsende spændingsroman om venskab, kriminalitet og kærlighed. Begge romaner fik flotte modtagelser og høstede store roser hos både anmeldere og læsere.
I 2018 modtog forfatteren et arbejdslegat fra Statens Kunstfond, og i efteråret samme år gennemførte han Den jyske Forfatterskole i Aarhus (Forlaget Gladiator).
Mere om forfatteren på www.sorenpoder.com

For yderligere info og / eller interesse i gratis anmeldereksemplar eller forfatterinterview, kan forlaget kontaktes på forlaget.braendpunkt@gmail.com

Læs mere på: www.brændpunkt.dk

Forlaget Brændpunkt