Publiceret den: 11-05-2021
Den 20. maj udgiver forlaget Ancethe den biografiske roman ”Dronning Elisabeth af Kandestederne.” Bogen handler om den kvinde, der sammen med sin mand grundlagde et af forrige århundredes mest berømte badehoteller: Kokholms Badehotel. Der er skrevet flere bøger om hotellet og det glade sommerliv, der udspillede sig der, og TV- serien ”Badehotellet” er inspireret af de mange anekdoter, der er fortalt fra den gyldne periode i første halvdel af 1900-tallet.
Ovennævnte romans handling udspiller sig i tiden før hotellet blev bygget og stedet blev et berømt ferieparadis. Den fortæller om to unge mennesker, der havde det til fælles, at de begge voksede op i fattigdom, han som søn af en daglejer og hun som datter af en klitbonde, og desuden, at de turde trodse det mønster, de var født ind i og at drømme om et helt andet liv.
De slap ikke drømmen, selv om de mødte modstand fra alle sider. Man kunne sige, at deres historie er ret usandsynlig, og det ville man kalde den, hvis den var opdigtet. Det er den ikke, den bygger helt ned i detaljen på arkivmateriale, bl.a. det store Kokholmarkiv, der rummer breve fra Kongehuset og fra tidens kendteste kunstnere. Desuden på lokalarkiver, folketællinger og kirkebøger.
Elisabeth og Christen realiserede deres drøm. De byggede deres hotel. Hvordan kan man læse i romanen. Og det blev et af landets mest mondæne, hvert år besøgt af kongefamilien og af de største kunstnere, f.eks. var Poul Reumert fast gæst hver sommer, og det var også ham, der tildelte Elisabeth titlen ”Dronning.”
Bogen kan købes i boghandlen
Den koster 220 kr.
Desuden kan den bestilles på tlf. 29 66 46 83 eller på email:
Marianne@hesselholt.com
Et evt. anmeldereks. kan bestilles samme steder og tilsendes.
Marianne Hesselholt

Ancethe