Publiceret den: 10-05-2021
Den danske teater instruktør og reumert-vinder Christoffer Berdal, som i øjeblikket er aktuel med sin opsætning af ‘Frøken Julie’ på Vendsyssel Teater, iscenesætter for første gang nogensinde en engelsk-sproget forestilling herhjemme i Danmark.

Berdal, en pioner indenfor socialpolitisk teater, har tidligere instrueret på andre sprog end dansk, men kun i udlandet. “Home Sweet Home” (Hjem Kære Hjem) fortællingen om hjemvendte skandinaviske soldater fra Irak krigen, blev opført i New York, Berdal har arbejdet med HIV-positive i Malawi og unge Palæstinensere og Irakere i flygtningelejren i Amman, Jordan. Denne gang handler det for instruktøren om at skabe større fokus og accept i LGBTQ+ miljøet. Selv i nutidens Danmark er det desværre hver 5. homoseksuelle der ikke føler sig tryg ved at tilkendegive sin homoseksualitet på arbejdspladsen. ‘Southern Bedfellows’ er for instruktøren en enormt vigtig produktion og et opråb om at belyse kønsidentitet. “Som vi har set i Rusland, Polen og Rumænien bare i de seneste 10 år bliver det stadig mere svært at være homoseksuel, den frihed vi har i Danmark er et privilegium, som vi skal kæmpe hver dag for at bevare.” - Berdal, Februar 2021.

Christoffer Berdal har selv udvalgt dramaet, der er skrevet af den ikke-binære amerikanske forfatter Riley McCarthy. Det er en rørende og stærk fortælling, der tager os på en rejse ind i to ikke-binære menneskers forhold helt fra deres barndom og igennem 16 år. Temaerne seksualitet, kønsidentitet, fattigdom, religion og viljestyrke til at at holde sammen i medgang og modgang udforskes.

De medvirkende er den amerikanske skuespiller Jody Fish, (Haywood) kendt fra forestillingen Harry Clarke og AnneLise Nielsen. Jody er uddannet fra Københavns Film og Teaterskoles internationale program og har tidligere haft større roller i USA. Genderqueer skuespiller Annelise Nielsen spiller Jo(ellen). Annelise har medvirket i flere Off-Broadway produktioner i New York, men ‘Southern Bedfellows’ er AnneLise’s debutforestilling i Danmark.

Verdenspremieren på Southern Bedfellows finder sted i forbindelse med åbningen af CPH Stage d 27 maj og spiller på Bøssehuset indtil d. 12 Juni. Forestillingen produceres af HIT-Cph, hvor den den kunstneriske leder Jeremy M. Thomas med Down The Rabbit Hole Theatre siden 2015, årligt har iscenesat 5-6 internationale engelsksprogede teaterforestillinger på blandt andet Huset i Magstræde, LiteraturHaus og Krudttønden, samt præsenteret internationale gæstespil, festivaler, staged-readings og work-shops.

HIT-Cph (International Teater Platform i København )
www.hitcph.dk #hitcph f HIT-Cph

Presseansvarlig: Dina Rosenmeier
Kunstnerisk leder: Jeremy M. Thomas

Health & Safety Covid-19?Performances will be held with the utmost concern for health and safety, following all current Danish state guidelines. The use of face masks by the audience is encouraged. Hand sanitisers will be provided. The audience is limited to the maximum capacity according to the health ministry’s recommendations. Our HIT COVID-19 unforeseen lockdown money back guarantee policy ensures ticket holders the freedom of using their ticket to a later show or a full refund.
DINA ROSENMEIER

HIT-Copenhagen