Publiceret den: 08-04-2021
Nu kan du sikre, at du får lige præcis den begravelse eller bisættelse, du ønsker. Med den nye digitale løsning ”Min Sidste Vilje” kan du gennem hele livet tage stilling til hvad du ønsker i døden – og sikre, at dine pårørende får besked om det. Løsningen er helt gratis at bruge.

Hidtil har vi ikke i Danmark kunnet være sikre på, at ønsker for vores begravelse eller bisættelse blev kendt. De pårørende risikerede først at kende til den afdødes ønsker til afskeden for sent – i værste tilfælde efter den havde fundet sted. Papirudgaven blev måske aldrig fundet. Det sker også ofte, at familier er i tvivl eller uenige om, hvordan de skal arrangere det sidste farvel til deres kære.

De scenarier har Danske Bedemænd i samarbejde med Elysium Begravelsesopsparing nu gjort noget ved med en ny digital løsning - “Min sidste vilje”. Den nye digitale løsning giver mulighed for at samle alle ønsker til afskeden et sted. Fordi løsningen er digital, er den også dynamisk, og man kan løbende ændre og tilføje ønsker og planer, i takt med at man udvikler sig gennem livet.

”Vi kan nu alle nemt og sikkert kan tage stilling til, hvad der skal ske med os, når vi dør – og ikke mindst også sikre, at udvalgte pårørende får besked om vores ønsker. Stadig flere har individuelle ønsker til afskeden – og de vil selvfølgelig også gerne sikre, at deres pårørende kommer bedst muligt videre i livet. Alt det har man nu mulighed for at samle digitalt i ”Min Sidste Vilje.”, siger Knud Larsen, formand for brancheforeningen Danske Bedemænd.

Løsningen er nem at bruge, og man kan til enhver tid ændre på sine ønsker.

”Livet igennem står vi i forskellige faser og vores ønsker til vores afsked skifter også efter om vi er ung eller gammel. Som ung vil vi måske gemme et brev, som børnene skal læse, når man død. Som ældre kan det være noget praktisk om, hvem der skal have et gammelt arvestykke,” fortsætter Knud Larsen.

Nemt at tage stilling
“Vi vil gerne gøre det nemt at tage stilling i god tid og sikre at ønskerne kommer frem i tide. Det giver en ro hos de pårørende, når der ligger en rettesnor for afskeden. At stå midt i sorgen og samtidig skulle tage stilling til en masse praktiske spørgsmål er ualmindeligt svært for mange,” siger Knud Larsen.

Har man en begravelsesopsparing i Elysium, så vil man kunne se beløbet. Den nye løsning kræver NemID-login – man kan altid få hjælp og rådgivning hos den lokale bedemand.

Læs mere om oprettelse af en digital “Min sidste vilje” på www.minsidstevilje.nu eller www.bedemand.dk

Kontakt
 Knud Larsen: Formand for brancheforeningen Danske Bedemænd, telefon 47310224 eller e-mail knud@larsen-begravelse.dk
 Ole Roed Jakobsen: Direktør for brancheforeningen Danske Bedemænd, telefon 30842001 eller e-mail orj@bedemand.dk