Publiceret den: 13-01-2020
OCD-foreningen får i dag en ny ambassadør. Som OCD-ramt ved Claudia Rex, hvor svært det er at lide af en tabubelagt lidelse. Ved at fortælle sin egen historie om livet med tvangstanker og tvangshandlinger, skaber hun håb for andre OCD-ramte.

Vil bryde tabu
Claudia Rex er nok mest kendt fra tv-programmet ’Vild med dans’. Hun er uddannet indenfor tøjdesign og marketing. I dag arbejder hun som radiovært og hjælper firmaer med deres sociale medier og marketing. Og så lider hun af OCD. Hun tøvede derfor ikke med at sige ja til at blive ambassadør for OCD-foreningen.

"At få lov til at italesætte lidelsen og bryde det tabu, der er omkring psykiske lidelser, det er dejligt." forklarer Claudia Rex.

”OCD-foreningen er glad for at kunne præsentere Claudia Rex som ny ambassadør. Hendes stemme vil give håb til OCD-ramte og pårørende og vise, at det er muligt at have et godt liv og nå sine mål trods OCD,” lyder det fra OCD-foreningens formand, Nicolai Skovsmose.

Et forbillede
Claudia Rex har mange følgere på de sociale medier, særligt blandt de unge.
"Der er mange unge, der skriver til mig. Hvis jeg kan være med til at lette bare e?n persons hverdag, blot ved at fortælle om mine egne udfordringer, så springer jeg helhjertet ud i det," siger hun.

En af OCD-foreningens fornemmeste opgaver er at hjælpe OCD-ramte og pårørende. Claudia Rex vil i sin ambassadørrolle være et vigtigt bidrag til det.

Flere ambassadører
OCD-foreningen har i forvejen hjerneforsker, Peter Lund Madsen, som ambassadør. OCD er en svær og stadig meget tabubelagt, lidelse. Derfor er det vigtigt at have flere talspersoner, der sætter ord og ansigt på lidelsen.

Kontakt Claudia Rex: rex.claudia@gmail.com
Kontakt OCD-foreningens sekretariat: kontakt@ocd-foreningen.dk eller 70203091 (tirsdag kl. 10.00-14.00, torsdag kl. 10.00-14.00)
Vedhæftet: Foto af Claudia Rex. Husk fotokreditering: Anja Ekstrøm

Find OCD-foreningen på nettet:

Hjemmeside: https://ocd-foreningen.dk/
Facebook: https://www.facebook.com/ocdforeningen
Instagram: https://www.instagram.com/ocdforeningen/

OCD
100.000 børn, unge og voksne i Danmark har OCD. OCD står for Obsessive Compulsive Disorder og er en psykisk lidelse med tilbagevendende tvangstanker og/ eller tvangshandlinger. OCD findes i alle sværhedsgrader, lige fra den helt milde version til den svært invaliderende tilstand, hvor stort set alle døgnets vågne timer er beslaglagt af tvangstanker og -handlinger.

OCD-foreningen
OCD-foreningen er en patientforening for OCD-ramte og pårørende. Foreningen blev oprettet i 1997. Vores mission er at udbrede kendskabet til OCD og skabe bedre vilkår for OCD-ramte og pårørende. OCD-foreningen tilbyder blandt andet telefonrådgivning, lokalgrupper for OCD-ramte og pårørende og afholder foredrag.