Publiceret den: 19-11-2019
Fredag dannede Ballerup Super Arena rammerne om den tiende udgave af Danish Bike Award, men jubilæet blev samtidig også sidste udgave af det stort anlagte show. Manglende opbakning fra specielt de professionelle ryttere er grunden til, at folkene bag nu trækker stikket.

Det er blevet holdt siden 2009, men i fredags blev der sat et punktum.

Danish Bike Awards 10 års jubilæum blev fejret i Ballerup Super Arena, men prisuddelings-showet bliver det sidste i rækken, da arrangørerne bag har valgt at trække sig, og grunden er ganske simpel.

”Det skyldes manglende opbakning fra specielt eliten og sponsorer. Gennem årene har talenterne, klubberne, MTB- og Cross-rytterne og alle dem, der er gået på pension, altså Hall of Fame-segmentet, mødt talstærkt op, men eliten prioriterer det ikke,” forklarer Tino Thorsøe, der kreativ manager hos CEC Event - arrangørerne bag showet.

Den manglende opbakning undrer event-arrangøren, som mener, at begivenheden bidrager med noget unikt til Cykel-Danmark.

”Jeg synes, det er vildt, at man som udøver ikke tænker, at det er fedt, at der er nogle mennesker, der vil fejre en. Man kan få lidt at drikke og være sammen med kollegaer og andre folk, der interesserer sig for cykelsport, og hvor kan man ellers det i Danmark?” Lyder det retorisk fra Tino Thorsøe.

I fredags skulle der deles priser ud i i alt 11 kategorier, og alle fire nominerede i de 11 kategorier var således inviteret. Alligevel var der flere vindere og nominerede, der glimrede ved deres fravær.

”De prioriterer ikke, at der bliver lavet en cykelfest, som fejrer dem og dansk cykelsport. De vil ikke sætte sig ind i en betalt flyver og flyve til København, hvor de i øvrigt bliver indlogeret på hotel. Der er simpelthen ikke kultur for det,” forklarer Tino Thorsøe, som også peger på en anden årsag til, at festen nu slutter - i bogstaveligt forstand.

”Der er også en manglende opbakning fra sponsorer. Vi har masser af sponsorer med, men nærmest ingen fra cykel-Danmark. Vi har ingen af de etablerede cykel-brands med, selvom de kunne bruge muligheden på at invitere deres gode kunder eller salgsafdelingen på lidt at spise og en efterfølgende fest, men heller ikke de prioriterer det.”

Tino Thorsøe vurderer, at CEC Event årligt bruger mere end 500 mandetimer på at arrangere begivenheden. Planlægningen begynder allerede før sommerferien, mens der efter ferien for alvor er travlt med at få arrangementet på plads.

Firmaet står også bag et lignende arrangement for motorsporten, og her er der anderledes opbakning fra både udøvere, sponsorer og de respektive sportsgrenes organisationer. Hos DCU har der dog aldrig rigtig været interesse for at blive en del af Danish Bike Award.

"Man skal aldrig sige aldrig, men som det ser ud nu, så sluttede en æra med et brag af en fest i fredags," slutter Tino Thorsøe
Tino Thorsøe

CEC Event