Publiceret den: 05-11-2019
Med Danmark som det allerførste land i Europa lancerer MSD Animal Health nu endnu en banebrydende nyhed i form af en intra-muskulær Lawsonia-vaccine: Porcilis® Lawsonia Vet.

Lawsonia-bakterien findes i de fleste danske svinebesætninger og kan være årsag til nedsat tilvækst og forringet foderforbrug, endda uden at grisen har diarré. Indtil nu har kun oral vaccination været mulig. Den intra-muskulære administration af Porcilis® Lawsonia Vet. giver en høj sikkerhed for korrekt dosis til den enkelte gris. Porcilis® Lawsonia Vet. indeholder en dræbt bakteriestamme, hvilket betyder, at antibiotika-behandling og vandrørs-desinfektion om nødvendigt kan foretages samtidig med vaccination, udtaler teknisk chef Gitte Blach Nielsen.

Porcilis® Lawsonia Vet. er godkendt til reduktion af diarré, dødelighed, fald i daglig tilvækst, bakterieudskillelse og læsioner i tarmen forårsaget af infektion med Lawsonia intracellularis. Vaccinen kan gives til grise fra 3-ugers alderen og yder beskyttelse i 21 uger. Porcilis® Lawsonia Vet. kan gives alene eller blandes med Porcilis® PCV M Hyo. MSD AH tilbyder hermed mulighed for et fleksibelt og arbejdsbesparende vaccinationsprogram til danske svineproducenter afhængig af behov. Således kan landmand og dyrlæge frit vælge, om en injektion på 2 ml alene skal beskytte grisen mod Lawsonia eller mod de 3 infektioner: Lawsonia, PCV2 og mykoplasma-lungesyge.

Faktaboks om Lawsonia
Lawsonia intracellularis (L. intracellularis) er en stav-formet, til tider let krøllet, bakterie, der inficerer den sidste del af tyndtarmen og første del af tyktarmen. Det er en ’obligat, intracellulær’ bakterie, hvilket betyder, at den ikke kan formere sig ved egen hjælp og derfor invaderer grisens tarmceller for at udnytte disses ressourcer. Denne invasion og senere opformering til talrige Lawsonia-bakterier påvirker tarmcellerne, så de deler sig eksplosivt og gør tarmslimhinden tyk (i værste tilfælde kan den ligne en cykelslange). Derudover nedsættes tarmcellernes optag af næringsstoffer, hvilket påvirker grisens tilvækst og foderforbrug. Disse forandringer kan resultere i synlig diarre, men gør det langt fra altid.

Faktaboks om MSD Animal Health
Hos MSD Animal Health arbejder vi konstant på at forbedre sundheden i svineproduktionen og dermed økonomien for svineproducenterne. Diarré hos smågrise og slagtesvin er fortsat en af de helt store udfordringer, og problemet tydeliggøres i takt med udfasningen af zinkoxid og målsætningen om et stadigt faldende antibiotika-forbrug. I sin konstante søgen efter nye løsninger til gavn for både folke- og dyresundheden kanaliserer MSD Animal Health 17% af omsætningen tilbage til udviklingsafdelingen for at sikre innovative og fremtidssikrede løsninger, der kan være medvirkende til at højne både dyrevelfærd og produktivitet.

Nærmere oplysninger fås ved henvendelse til teknisk chef, Gitte Blach Nielsen.

Mediekontakt
Gitte Blach Nielsen
Teknisk chef, Svin
MSD Animal Health A/S