Publiceret den: 22-10-2019
Både Jim Lyngvild og Ghita Nørby har hver især en rose forædlet af den anerkendte rosenforædler Rosa Eskelund. Og nu kan rosenelskere se frem til en helt ny rose fra disse to, da der er lavet en krydsning imellem Jim Lyngvilds rose ”Jim the Viking” og Ghita Nørbys rose ”Fru Nørby”. Det var Ghita selv der bestøvede Jim’s rose, da de besøgte Rosa og Harley’s rosenlaboratorie på Sydfyn i tv-programmet Jim og Ghita.
Det vil dog tage nogle år før rosen vil være tilgængelig på markedet.

Ghita Nørby har den skønne, romantiske rose ”Fru Nørby”, som hun selv navngav på Odense Blomsterfestival tilbage i 2016. ”Fru Nørby” er en dejligt duftende, storblomstrende, romantisk rose med sundt, mørkt og blankt løv. Det er en graciøs rose i lyse cremefarvede nuancer, som er velegnet solitært, i større bede eller krukker.

Jim Lyngvilds smukke, let duftende rose ”Jim the Viking” blev knæsat på ægte vikingemanér ved Bogense Rosenfestival i år. Denne rose er både smuk og yndefuld, men også stærk, sund og kraftigt voksende. ”Jim the Viking” er en rose i sarte lyserøde toner med mørkegrønne, blanke blade. ”Jim the Viking” er velegnet solitært, men også som en tæt, let duftende hæk. Rosen har Jim Lyngvild selv været med til at vælge blandt mange nye sorter i Rosas have på Fyn.

”Det bliver spændende at se hvordan de to roser begge bidrager til den nye rose. Med hver deres kendetegn kan vi forvente en rose som er både vild, smuk og duftende!” siger Rosa Eskelund som står for forædlingen af den nye rose.

Fakta:
- Rosa og Harley Eskelund stiftede rosenforædler virksomheden Roses Forever ApS i 1996.
- De står bag forædlingen af mange populære mærker, som Infinity (potteroser), Plant’n’relax (haveroser), Sweet Home roses (haveroser) og Rosa Loves Me (snitroser).
- ”Jim the Viking” har vundet en pris i Tyskland for dens sundhed og mange romantiske blomster
- ”Fru Nørby” har vundet en ærespris i Tyskland og blev kåret til den flotteste rose på Bogense Rosenfestival 2019.

For spørgsmål kontakt da venligst
Rosa Eskelund
re@roses-forever.com