Publiceret den: 05-08-2019
Tvangsoverspisning (kendt under navnet BED – Binge Eating Disorder) er den mest almindelige spiseforstyrrelse i Danmark, og eksperter anslår at mellem 50-60.000 danskere mellem 15 og 45 år har sygdommen. Alligevel er BED en overset lidelse i behandlingssystemet – diagnosen er forholdsvis ny, og den tilgængelige viden og forskning på området er minimal.

HJÆLP TIL MENNESKER I EN SVÆR SITUTATION
Med forord af Peter Qvortrup Geisling, kendt som TV-lægen fra DR, går aut. cand.psych. Christina Villendrup Lynge nu tæt på sygdommen i en ny bog om overspisning og overvægt. CVL har flere års klinisk erfaring som autoriseret psykolog og har behandlet mange klienter med BED. Hun har desuden i en årrække undervist, holdt foredrag og medvirket som BED-ekspert i medierne.

I bogen Overvind din Overspisning beskriver CVL hvad BED er og hvordan man identificerer tegnene på BED hos sig selv eller andre. Med udgangspunkt i evidensbaserede metoder, værktøjer og det nye SAT-program (spise- og adfærdstræningsprogram) hjælper CVL personer som kæmper med overspisning og overvægt ud af spiseforstyrrelsen og i retning af normal spiseadfærd og et varigt vægttab.

Bogen er tænkt som et arbejdsredskab, og bl.a. ved hjælp af SAT-programmet (som forfatteren har udviklet med afsæt i egne erfaringer som behandler) får læseren en dybere indsigt i spiseforstyrrelsens mekanismer, årsager og sammenhænge. Desuden vil bogen kunne hjælpe pårørende og sundhedsfaglige behandlere som fx diætister, læger, sygeplejersker m.fl.

Overvind din Overspisning er ikke en ny slankekur mod overvægt men en varig metode til håndtering af de fysiske og psykiske elementer i en spiseforstyrrelse. Bogen træner overspisere i at forstå lidelsen og stå imod den og samtidig få styr på vægten via spise- og adfærdsregulerende metoder.

Emnet er højaktuelt. Nye undersøgelser viser at for første gang nogensinde er over halvdelen af den danske befolkning overvægtig http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-03-06-nu-er-over-halvdelen-af-danskerne-overvaegtige-det-er-et-gigantisk-problem

Pressen kan gratis bestille et anmeldereksemplar af bogen på email: presse@bod.dk med oplysninger om titel, adresse den skal sendes til samt kopi af pressekort.

Christina Villendrup Lynge
www.christina-lynge.dk