Publiceret den: 14-05-2019
En ny gratis app har set dagens lys. Mænd og kvinder, der har været seksuelt misbrugt i barndommen, fortæller deres historie om at komme videre i livet trods en tung bagage.
Alle kan lytte med på app’en, der gratis kan downloades til telefonen.

Ole var kun 11 år, da mødte den mand, der skulle forandre og ødelægge hans liv. Som 16-årig var Ole for første gang i alkoholbehandling. Han holdt sin historie hemmelig i mange år og forsøgte at glemme. Lige til den dag, hvor hans lillebror var i fare for at komme ud for samme overgrebsmand. I dag er Ole 54 år og førtidspensionist. Han er åben om sine oplevelser, men han er stadig stærkt præget af senfølger efter overgrebene.

At leve med senfølger
Ole fortæller sin historie i den nye app ”SEMVITAS”. Han går også ud og fortæller sin historie i større og mindre forsamlinger gennem organisationen ”Kvisten”. For hver gang historien bliver fortalt, er Ole nået et skridt videre i livet. Og måske får han samtidig fortalt et menneske, der bærer på en stor hemmelighed, at vedkommende ikke er alene i verden. At der er mange, der har det på samme måde.
Mange tusinde voksne mennesker lever med senfølger efter at have været udsat for seksuelt misbrug i barndommen. Ofte er der lang ventetid på at komme i behandling, og den ventetid skal lægges oven i den tid, der måske er gået med skyld og skam og i dyb hemmelighed.
Formålet med SEMVITAS podcast er at give mennesker, der har være udsat for overgreb i barndommen, vished om, at de ikke er alene. At der er andre ligesom dem, og at man kan lære at leve med en tung bagage.

Der er støtte og gode råd
I maj måned bliver der sat fokus på SEMVITAS (Seksuelt misbrugte videre i livet). 540 caféer landet over er forsynet med postkort ”HAR DU HØRT DET?”, der opfordrer til at lytte til fortællingerne. Samtidig kører en massiv kampagne på de sociale medier.
I podcast app’en fortæller ni mænd og kvinder om at leve med senfølger og en pårørende om, hvilke udfordringer man kan have som kæreste. Der er gode råd til brugere fra organisationen Kvistens psykoterapeut Marianne Gutte og rådgivning til fagfolk fra psykolog Lone Gerup Adamsen, som er leder af Center for Seksuelt Misbrug.

App’en SEMVITAS kan downloades gratis fra App Store og Google Play. Eller man kan hente podcasten gratis i Itunes app’en. Og historierne kan endvidere høres på hjemmesiden SEMVITAS.dk og på flere organisationers hjemmesider.

Videre i livet med hjælp fra eksperterne
Det er Offerfonden, der har finansieret projektet som støtte til ofre for seksuelt misbrug.
Bag projekt Semvitas er Spodcast.dk med kommunikationsfolkene Lone Michelsen og Jette Friis O’Bróin.

”Det har været overvældende at opleve, hvor invaliderede mange af de seksuelt misbrugte er af de senfølger, som meget ofte er en konsekvens af overgreb i barndommen.
I projekt Semvitas fokuserer vi på, at der er hjælp at hente med rådgivning, terapi og fællesskab med andre i de organisationer, som hjælper seksuelt misbrugte – blandt andet Spor, Kvisten, CSM”, fortæller kvinderne bag projekt Semvitas

Yderligere oplysninger og hjælp til at skaffe evt. cases og relevante fagpersoner

Projektleder Jette Friis O’Bróin 2122 2060 jette@semvitas.dk
Projektleder Lone Michelsen 3126 1562 lone@semvitas.dk