Publiceret den: 02-05-2019
Hidtil er stort set alle computere og telefoner, som har fået en væskeskade blevet kasseret i stedet for at blive repareret. Den praksis har en række konsekvenser for både forbrugerne og miljøet, og nu er der kommet en løsning på problemet. Det danske iværksætterfirma Techsave har nemlig udviklet en maskine, som hurtigt og effektivt kan redde mere end 9 ud af 10 af alle mobiltelefoner og bærbare computere, som har fået en væskeskade. Nu har Care1, som er Danmarks største firma indenfor reparation af mobiltelefoner, taget teknologien til sig, og anskaffet en af de nye rensemaskiner.

”Vi nærmer os jo tiden, hvor de unge mennesker laver eksamensopgaver, og jeg har ikke tal på hvor mange tårevædede unge mennesker der er kommet, fordi de er kommet til at hælde cola ned i deres pc. Hidtil har vi ikke kunnet gøre andet end at kassere computeren, men nu kan vi i cirka 90 procent af tilfældene udbedre skaden og redde eksamensopgaven.”

Ordene kommer fra Jan Nørskov, som er medejer af Care1 - en af Danmarks største virksomheder indenfor reparation af elektronik. Hver måned kommer der omkring 300 telefoner og pc’er forbi Care1’s værksteder med væskeskader, og nu har Jan Nørskov taget den nye teknologi fra Techsave i brug.

”Det vi får ud af samarbejdet med Techsave er dels nogle glade kunder, der ikke mister en masse data – og dels at vi kan være med til at gøre en forskel for miljøet, når nu vi kan reparere i stedet for at kassere,” siger Jan Nørskov, som har truffet beslutningen om at anskaffe en Techsave-maskine efter grundige overvejelser:

”Det er rigtig interessant for os at arbejde sammen med Techsave. De er startet helt fra bunden, og de har altså fået udviklet noget, der fungerer. De har lavet en løsning, som hverken er skadelig for miljøet eller for dem der betjener maskinen - og så har de fået det hele gennemtestet ved Teknologisk Institut igennem flere år. Så de har gjort alle de rigtige ting.”

Én teknologi – mange vindere
Techsave blev grundlagt i Holstebro for 11 år siden. Dengang blev væskeskaderne udbedret manuelt og processen tog betydeligt længere end i dag, fortæller Peter Thomsen, som er administrerende direktør for Techsave:

”Vi er rigtig glade for, at Care1 nu også har valgt at benytte vores teknologi. Vi har i forvejen partnere over hele Skandinavien, og med Care1 udvides vores netværk af reparatører, som tilbyder Techsave-behandling af væskeskader. Til gavn for miljøet og økonomien,” siger Peter Thomsen, som understreger, at et konstant fokus på kunden, er med til at sikre den høje kvalitet og fortsatte udvikling:

”Vi samarbejder tæt med en række europæiske forsikringsselskaber, som er meget fokuserede på at deres kunder er tilfredse. Det hjælper vi dem med dels ved at få gennemført løbende kvalitetskontrol hos Dansk Teknologisk Institut og dels i kraft af vores partnerskaber med syv skandinaviske reparatører, som er certificeret af Apple,” slutter Peter Thomsen, adm. Direktør i Techsave.
Det anslås at der i Danmark alene sker 26.000 væskeskader på laptops og smartphones om året. Med Techsave kan omkring 90 procent af disse repareres i stedet for at blive kasseret. Dermed kan miljøet hvert år spares for de omkring 3500 tons CO2, som der bliver udledt i forbindelse med produktion af nye smartphones og laptops. Det svarer til omtrent 6000 flyrejser mellem København og Barcelona – eller til hvor meget CO2 en gennemsnitsdansker udleder på lidt over 200 år.
Peter Thomsen
Telefon:20459869