Publiceret den: 24-04-2019
Juniorschubertiaden 2019
Schubertselskabet har de seneste seks år udviklet festivalkoncerter med unge musikere og sangere: Junior Schubertiaden. I år består den af tre begivenheder i den kommende weekend:

1. Fredag 26.4 kl. 10 afholder vi skolekoncert i Skt Josephs Skole med ENSEMBLE SHAHAR. Vi ved af erfaring at skolen har et meget musisk miljø og vi vil gerne bidrage med musikoplevelser (der er dog kun adgang for skolens elever).
Shahar betyder ’begyndelse’ på sumerisk – ét af verdens ældste sprog. Ensemble Shahars koncert er begyndelsen på et usædvanligt og spændende eventyr, hvor Orientens prinsesse fortryller sine arvefjender med operasang. Hun fører eleverne gennem Mellemøstens mystik, jødiske sagn og ungarske røverhistorier med musik og fortællinger. På sin vej møder hun en arabisk oud-spiller, en klassisk pianist og en jødisk klarinettist. Eleverne inddrages i universet gennem klap, sang og dans, hvor musikken danner et fællessprog, der bygger bro mellem musikalske genrer og kulturer.

2. Lørdag dne 27.4 kl. 13 i Roskilde Gymnasiums Koncertsal afholder vi fernisering på årets ’høst’ af musikbilleder, som i år er blevet malet af elever på Trekroner Skolen i Billedværkstedet fra Roskilde Kulturskole. Gratis adgang for alle.

3. Søndag den 28.4 kl. 15 i Roskilde Gymnasiums Koncertsal afholder vi operakoncert med sangertalenter fra operagruppen på MGK holdene på Frederiksberg MGK linjer. Temaet er meget operaegnet: En Undersøgelse af Kærligheden. Frederiksberg MGK har under instruktør Freja Friberg Lyme og pianist Peter Møllerhøj sammensat et potpourri af nogle af operahistoriens bedste perler med henblik på at undersøge kærligheden. På en rejse gennem hele følelsesregistret følger vi videnskabsmændene i deres søgen efter svar på livets rosenrøde mysterium. Adgang: gratis.

En historie om talenter
Der er så mange unge talenter i Danmark som fortjener at vi lytter til dem. Og det er samtidig den måde man bedst hjælper dem til at blive endnu bedre. Der skal øves meget men at optræde på scenen er en helt speciel situation, som ikke kan klares hjemme.
Samtidig får vi som publikum mulighed for at opleve de unge talenter ’på vej’ - og det er ikke uspændende.

Tirsdag den 14. maj kl. 19.30 præsenterer vi Årets Talent 2019 - ved en koncert i Roskilde Gymnasiums Koncertsal - billetter a 50 kr. sælges ved indgangen.
Bent-Erik Rasmussen
Telefon:20446310