Publiceret den: 06-12-2018
Spektakulær Bromontage

Efter flere måneders forberedelse kulminerede det med en dansk rekord lørdag den 1. december 2018.

Stålentreprenørfirmaet DANPRO Steel Construction A/S monterede en jernbanebro udført som stålkonstruktion for entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S over Vigerslev Alle´ ved Vigerslev Station i Valby.

Broen er 12 meter bred og 37 meter lang. Den har en samlet vægt på ca. 275 tons. Selve montagearbejdet blev udført sammen med kran og baksefirmaet BMS A/S.

Broen blev monteret ved hjælp af SPMT-køretøj (self-propelled modular transporter). I dette her tilfælde, er det et køretøj der er 6 meter bred og 18 meter lang. Består af 192 hjul der kan dreje op til 135 gr. Dvs. den kan dreje rundt om sig selv. Alle hjulakslerne kan reguleres op og ned ved hjælp af hydraulik.

Størrelsen på broen og montagemetoden, er det der samlet gør det til en danmarksrekord.

Broen blev kørt i position ind over lejehylderne ved hjælp SPMT’eren. Broen blev sænket ned til nogle hydrauliske donkraft, som overtog lasten af broen, for derefter at blive positioneret i korrekt niveau.

Direktør Karsten Rasmussen fra DANPRO Steel Construction A/S siger, at broen skulle køres ind på plads og monteres inden få nogle få mm. Meldingen fra landmålerne blev, at den var monteret inden for 4 mm.

Vigerslev Alle´ var kun lukket fra fredag kl. 18 til søndag ca. kl. 15. Dette var en meget kort lukning af vejen og det var bl.a. en af årsagerne til broen blev monteret ved hjælp af SPMT’eren og ikke ved hjælp af en stor mobilkran. Der var ikke tid nok, til at mobilisere og demobilisere så stor en kran i den tid der var til rådig.

Broen blev fremstillet i ni sektioner på værkstedet, for derefter at blive transporteret til en midlertidig samleplads ved byggepladsen. De ni sektioner blev samlet og svejst sammen, for derefter at blive malet og få udlagt en kunststofbelægning på oversiden inden montage.
Karsten Rasmussen

DANPRO Steel Construction A/S