Publiceret den: 03-10-2018
I et landskab af gode råd og vejledninger er det svært at danne sig et overblik over, hvornår man må gøre hvilket og hvad med sin baby. De første dage, uger og måneder er sårbare, men samtidig meget vigtige. Arbejdet med at styrke barnets motorik kan startes allerede når barnet er få dage gammel - BabyGym er en app, som er udviklet til at støtte forældre i, at udføre øvelser og lege med deres barn fra barnet er 0-18 måneder. Øvelserne tager udgangspunkt i, at give babyen de rette forudsætninger for den fremtidige udvikling - forskning viser nemlig, at der er stort læringspotentiale hos det nyfødte barn.

Hvorfor motorisk øvelse og leg?

? Ny dansk rapport (2018) fra Børns Sundhed, Samarbejde mellem sundhedsplejersker og Statens Institut for Folkesundhed af Pagh Pedersen mfl. viser, at 24,9% af de 20.953 medvirkende børn havde motoriske problemer i deres første leveår

? Amerikansk undersøgelse (2017) Fra Nationwide Children’s Hospital i Ohio viser, at babyens hjerne vokser hurtigere, jo mere forældrene er i fysisk kontakt med barnet. Dette belyser, at den fysiske kontakt mellem baby og forældre er langt vigtigere end først antaget.

? Det samme viser en anden dansk undersøgelse fra 2014 (Undersøgelsen Tidligere indsats, Brodersen og Pedersen), hvor 30% af babyerne er motorisk understimulerede.

Dette understøtter den motoriske vigtighed, idet forældrene via nærkontakt og øvelser kan styrke barnets forudsætninger for en god motorik - og samtidig sikre, at barnet fremadrettet lettere vil udvikle sprog, selvtillid og sociale kompetencer (alle kompetencerne har betydning og relevans i en større samfundsmæssig sammenhæng). Nærkontakten og den gode motoriske forudsætning kan ske via øvelser og leg, og allerede fra barnet er få dage gammel.
* NB! Dette er bare tre ud af mange undersøgelser.

Hvordan kan forældre sikre, at deres baby får det rette motoriske grundlag?

Til at føre denne viden og dette projekt ud i livet har Bettina Steen Schöer (praktiserende ergoterapeut og videreuddannet indenfor børneområdet med blandt andet babymassage) og Andreas Schiørring (Cand. Scient. i Idræt og master i undervisning og læring) udviklet appen BabyGym. Appen’s fokus har været at inddele øvelser og lege i alderskategorier. På denne måde er forældrene i sikre hænder, når de vil udfordre deres baby med øvelser og leg. Øvelserne er illustreret via 76 videoer, og er alle instrueret og udviklet af danske fagfolk.

Appen indeholder også 15 øvelser i kategorien “Fars Motion”, hvor barnet indgår i træningsøvelserne til far. Det giver mulighed for sjov og anderledes samvær, samtidig med kategorien taler ind i en travl hverdag, hvor der skal gøres plads til diverse aktiviteter, uden det får konsekvenser for børn.

Fakta om appen

? I løbet af de første 5 måneder har 4242 personer downloadet appen
? Brugerne giver BabyGym en rating på 4,6 ud af 5,0 (baseret på 141 ratings)
? 1900 følger med på Facebook
? Appen er blevet udviklet på dansk, engelsk og spansk
? BabyGym ejes af Motorikapp ApS i samarbejde med Ideal Development

Links til appen

? App Store: https://itunes.apple.com/dk/app/baby-gym/id1292598297
? Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.babygym
? Website: http://www.baby-gym.dk/
? Facebook: https://www.facebook.com/App.BabyGym/
? Instagram: https://www.instagram.com/babygym_app/

Vi ser frem til at høre fra jer, og håber i kunne have lyst til at få besøg af os, så vi kan illustrere nogle af øvelserne for jer, og dele ud af vores viden om det varme emne: Baby-gymnastik.

De bedste hilsner

Bettina og Andreas