Publiceret den: 16-03-2017
Markedet er klart til te af høj kvalitet, og nu skal teen ud i Dansk Supermarkeds butikker
Mette Svanberg har med sin virksomhed Tea by Bohea levet lidt i det stille siden etableringen, hvor der er brugt tid på sortiment, salg og gode råd om te via specialbutikker sociale medier og WEBshop.
Hun har i hele sit liv været passioneret te drikker, og en dag smagte hun et tebrev fra BOH plantagen i Malaysia. Det førte til at hun etablerede virksomheden Tea by Bohea og fik eneforhandling af te for BOH i Skandinavien med den mission at skabe pauser, ro og glæde i hverdagen - specielt for kvinder.
Teen fra BOH er anderledes end den te vi normalt drikker. Her er tale om ”ublandet bjergte” fra én plantage i Malaysias højland, og derfor er der også grænser for hvor meget te der kan produceres. Den er af absolut af fineste kvalitet lavet af de yderste blade. BOH plantagen står selv for hele produktionen af te ”fra jord til bord” herunder dyrkning, plukning, produktion, pakning og distribution.
Mette har også som iværksætter været med i Bilka Innovation, der via Danish Food Cluster støtter dansk madinnovation, og det har nu ført til, at BOH te skal på hylderne i alle Bilka varehuse allerede fra begyndelsen af maj måned, og så fortsætter det i Føtex og Netto senere på året.
”Det har været et meget langt sejt træk, og nu glæder jeg mig over, at jeg i samarbejde med Dansk Supermarked A/S skal udbrede BOH´s højkvalitetste bredt til forbrugerne i Danmark. Jeg er godt forberedt, og jeg tager selv til plantagen i Malaysia, for at være med til at pakke og afsende den første sending” siger Mette Svanberg.
Mette forventer at markedet for te, der kommer fra en og samme plantage - og næsten må sidestilles med slotsvin - er klar, og hun mærker tydeligt en større interesse, for te af højere kvalitet der ikke er blandet og har en historie.
Det sidste nye i sortimentet er MATCHA som er ren grøn økologisk te fra Japan. ”Teen har en mild nøddeagtig smag og er god for både krop og sjæl” siger Mette Svanberg, som tilføjer er ”en fredfyldt ceremoni at tilberede og nyde Matcha hver morgen”.
Matcha te er produceret af Tencha te- blade, der er malet i specielle granit stenmøller. Den høstes én gang om året, og kendetegnet for Matcha te er, at den i de sidste uger af vækstperioden overdækkes med bambusmåtter for at skygge for solen, så teen vokser langsommere og får et højt næringsindhold. Mette forventer også at Matcha teen kommer bredt ud på hylderne senere på året, og indtil da kan den købes på www.bohea.dk
Mette Svanberg

Bohea