Publiceret den: 24-02-2017
Vi skriver snart marts måned, og det betyder, at det for alvor er begyndt at klø i de mange grønne fingre landet over. For forår er ensbetydende med, at vi igen kan komme i haven. Sådan da.

For det er stadig ikke meget, man kan så i sin have allerede i marts. Det er endnu for koldt for de fleste planter.

- På denne tid af året er det desværre ret begrænset, hvad man kan gøre udenfor. Du kan lægge kartofler og måske så lidt persille og spinat i drivhuset eller i et overdækket højbed, men de fleste ting skal vente til det bliver lidt varmere, fortæller Dorthe Rasmussen, indehaver af GrowCamp og ivrig have-entusiast.

Hendes virksomhed, GrowCamp, er leveringsdygtig i højbede med overdækning, som i sig selv kan forlænge havesæsonen betydeligt, idet planterne står ekstra beskyttet under overdækningen. Men på det seneste er hun også for alvor begyndt at eksperimentere med forspiring.

- Hvis du er rigtig have-nørd, så betyder forspiring, at du kan gå i gang med havearbejdet allerede i januar. Og selvom det måske ikke er helt det samme som at gå rundt udenfor og grave i haven, så kan det alligevel tage de værste abstinenser, fortæller Dorthe, der selv har indrettet hele sin kælder som forspirings-laboratorium.

Hele idéen med forspiring er, at man giver de små spirer et lille forspring. Indenfor kan man nemlig bedre give planter og frø den varme og det lys, som de har behov for, men som de endnu ikke kan få udendørs.

Man kan sagtens forspire i en vindueskarm derhjemme – i små potter lavet af avispapir, eller hvad man nu kan finde. Men man kan også for alvor gå ombord i forspiringen, og det har Dorthe gjort.

Det har betydet, at hun nu har lanceret en omfattende forspirings-serie, hvor man kan købe alt fra LED-lys med bordstativ over varmemåtter til særlige urtepotter, plantebakker og meget andet. Samtidig er hun gået sammen med en række erfarne havebrugere, som hun udveksler erfaringer og viden med. Det er der blevet et større forspirings- og haveunivers ud af, hvilket nu kan findes på websitet GrowCamp.dk.

- Når det kommer til forspiring, så handler det rigtig meget om at prøve sig frem og gøre sig en masse erfaringer. På GrowCamp.dk prøver vi nu at samle de erfaringer, som både andre og jeg selv har haft, så vi kan give dem videre. På den måde kan man komme igang med have arbejdet hurtigere og måske også undgå nogle af de ærgrelser, vi andre har haft, når vi har eksperimenteret, slutter Dorthe Rasmussen af.

3 gode råd til dig, der gerne vil prøve at forspire:

1. Brug et køligt rum og sørg for, at planterne får så meget lys som muligt – f.eks. fra LED-lys, som har et meget lavt el-forbrug. Indtil frøene er spiret, kan det være en fordel med ekstra varme. Her kan en varmemåtte bruges. Så snart planterne er tittet frem, skal temperaturen ned på 18 grader. Ved mere varme – f.eks. fra en radiator under en vindueskarm, bliver planterne ranglede og svage.

2. Find nogle gamle urtepotter, bakker eller andet, du har stående og så f.eks salat, spinat eller ærter. Det spirer forholdsvist nemt, og kan plantes ud allerede i slutningen af marts/starten af april. Marts er også et godt tidspunkt at begynde at forspire tomatplanter, som du senere kan plante ud i overdækket højbed eller drivhus.

3. Så altid i så/priklemuld. Der kan være både ukrudt, svampe og sygdom i almindelig havejord, og det kan være svært for de små planter at stå imod.

Ønsker du mere info om enten forspiring, GrowCamps have-univers eller produkter, så kontakt gerne Dorthe Rasmussen direkte på tlf. 40 26 48 08 eller dr@growcamp.dk. Se også www.growcamp.dk.

Billedtekster:
Pluggbox-salat: Salatplanter - klar til udplantning
Forspiring: Forspiring indendørs med kunstigt lys
Udplantning: Udplantning af basilikum - forspiret indendørs

Om GrowCamp:

GrowCamp fremstiller og markedsfører overdækkede højbede, som blev lanceret i 2009, hvor opfindelsen vandt 2 fornemme førstepriser på verdensudstillingen Glee i Birmingham. Firmaet, der er beliggende i Holbæk, leverer højbede til mange lande, men har især vundet indpas i Danmark, USA, Frankrig og Norge.

De overdækkede højbede fra GrowCamp gør det nemmere at dyrke egne grøntsager. Bedet
fungerer som en slags kuvøse, der beskytter planterne og skaber det optimale gro-miljø.

Derfor er det nemt – både for nybegyndere og for øvede selvforsynere at dyrke lækre grøntsager.

Højbedet er overdækket med insektnet, som holder snegle og andre skadedyr ude. Derover kan man trække plastfolie, som fastgøres med velcro – og så fungerer højbedet som et drivhus.

Det giver en meget længere dyrkningssæson.

I det beskyttede miljø, som en GrowCamp giver, kan man opnå et 4 gange højere udbytte pr. m2 i forhold til dyrkning på friland.
?
Dorthe Rasmussen