Publiceret den: 09-08-2018
Porcilis® Ery+Parvo+Lepto er en nyudviklet færdigblandet klar-til-brug triple vaccine mod 3 sygdomme: Rødsyge (E. rhusiopathiae), smitsom fosterdød (Parvo-virus) og leptospirose hos søer.

MSD Animal Health har netop lanceret en nyudviklet vaccine mod hele 3 sygdomme hos søer: Rødsyge (E. rhusiopathiae), smitsom fosterdød (Parvo-virus) og leptospirose.

Vaccinen er færdigblandet, klar til brug og eneste vaccine på markedet, der dækker alle 3 sygdomme. Ydermere er det den eneste leptospirose-vaccine til svin, der har opnået markedføringstilladelse og dermed ikke kræver specialtilladelse for at blive ordineret af dyrlægen. Dette betyder, at der ikke længere er krav om dokumentation for tilstedeværelse af smitte for at kunne få lov at vaccinere søer mod leptospirose. Vaccinen må anvendes under drægtighed.

Dosis er 2 ml. Det anbefales at basisvaccinere polte med 2 vaccinationer, henholdsvis 6-8 uger og 4 uger før første løbning, og derefter revaccinere halvårligt med Porcilis® Ery+Parvo+Lepto.

Vaccinen er en videreudvikling af den velkendte Porcilis® Ery Parvo Vet. Dette betyder, at man med den nye vaccine kan opnå ekstra beskyttelse mod leptospirose oven i sin standard vaccination mod rødsyge og parvo.
Leptospirose giver reproduktionsproblemer i varierende form, for eksempel en stigning i aborter, dødfødte eller svagtfødte grise, omløbere eller reduceret kuldstørrelse.

Kontakt din dyrlæge for yderligere information om Porcilis® Ery+Parvo+Lepto og muligheden for anvendelse i din besætning. Vaccinen er klar til salg fra 10. august 2018.

Godkendt anvendelsesområde:
Porcilis® Ery+Parvo+Lepto dækker mod almindeligt forekommende typer af rødsygebakterier (serotype 1+2), parvovirus samt 6 typer af leptospirose, heriblandt Bratislava.
Varigheden af immuniteten er for rødsyge og Leptospira bratislava 6 måneder, for parovovirus og de øvrige inkluderede leptospira 12 måneder.
Bemærk at vaccinen er godkendt til brug under drægtighed.

Yderligere information kan fås ved henvendelse til John Haugegaard, MSD Animal Health på telefon 44 82 42 00 / mobil 23 71 22 66 eller mail john.haugegaard2@merck.com

Om MSD Animal Health
MSD Animal Health, med hovedsæde i Madison, N.J. USA, fokuserer på forskning, udvikling, produktion og markedsføring af veterinære produkter. MSD Animal Health er drevet af missionen The Science of Healthier AnimalsTM, som betyder, at firmaet tilbyder kunderne en af de bredeste og mest innovative veterinære produktporteføljer, der spænder lige fra produkter til at forbedre ydeevnen, til produkter til forebyggelse, behandling og kontrol af sygdomme hos både produktions- og selskabsdyr. MSD Animal Health er fuldt ud ejet af Merck & Co., Inc., der har hovedsæde i Kenilworth, N.J. USA. For yderligere information, besøg www.msd-animal-health.dk
Anette Rasmussen