Publiceret den: 19-06-2018
Kan du gå 300 kilometer på 7 dage?
Vandreforeningen Fodslaw guider dig gennem den 46. Hærvejsvandring

Søndag den 8. juli i Slesvig snører flere hundrede mennesker deres vandresko og sætter næsen mod den midtjyske hede. Syv dage efter – den 14. juli – afsluttes deres tur ad den gamle Hærvej i Viborg. På det tidspunkt vil de have tilbagelagt 300 kilometer.
Deltagerne er både nye og gamle, danskere og udlændinge
I år er det 46. gang, at Vandreforeningen Fodslaw arrangerer vandring langs den gamle Hærvej fra Slesvig og tværs op gennem Jylland. I skrivende stund har flere end 140 mennesker meldt sig til, og der er plads til mange flere, siger Fodslaws formand Knud Overgaard Andersen:
”Ud af de tilmeldte er der omkring 25, der deltager for første gang,” fortæller Knud Andersen og fortsætter: ”Og det er vi rigtig glade for, for vi er altid på udkig efter nye og også yngre vandrere.”
Cirka halvdelen af deltagerne i hærvejsvandringen er fra Danmark, mens resten er fra udlandet – helt op til 15 forskellige lande, hvoraf størsteparten er fra Belgien.
Både kortere og længere dagsvandringer
Hærvejsvandringen har typisk lange dagsmarcher på mellem 44 og 49 kilometer. Men igen i år tilbyder Fodslaw en reduceret vandring, hvor deltagerne går cirka 30 kilometer hver dag og herefter bliver kørt til målet. Vælger man den reducerede vandring, får man gået 200 kilometer på de 7 dage.
Vandreforeningen Fodslaw håber at se rigtig mange både nye og gamle deltagere til årets Hærvejsvandring. Foreningen stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere oplysninger – disse besvares både per telefon og mail til presseansvarlig Knud Overgaard Andersen på hhv. 2033 7669 / formand@fodslaw.dk
Hærvejsvandringen
Vandreforeningen Fodslaw startede i 1973 med en vandretur på 300 km, gennemført efter historiske beskrivelser, som pilgrimsrejse 7 dage fra Viborg til Slesvig. Fodslaw vendte sidenhen ruten, så målet blev i Viborg.

Nu 45år efter starten i 1973, har flere tusinde gennemført turen, mange kun en enkelt gang og 1 person har gennemført alle gange. Mange har deltaget 25 gange eller mere.

I år starter turen i Slesvig søndag den 8. juli og slutter i Viborg lørdag den 14. juli på Stænderpladsen foran det gamle Rådhus.

Gennem årene er ruten ændret mange steder, både med nye historiske indslag, men også på grund af mange ny anlagte naturstier.
Knud Overgaard Andersen

Fodslaw