Publiceret den: 11-03-2018
Kaatsutræning , den japanske træningsmetode hvor man med specielle kaatsubånd begrænser blodomløbet i arme eller ben og bygger muskler på rekordtid med lav belastning har fået godt fat i danskerne.

I september sidste år åbnede Kaatsu Fitness landets (og verdens ) første Kaatsu fitnesscenter hvor man på abonnementsbasis frit kan træne kaatsu med professionelt kaatsu udstyr så ofte man vil. Iværksætterprojektet er kommet godt fra start og Kaatsu Fitness er allerede nu klar med center nummer 2. Det åbner til April i Holte nord for København.
”Kaatsu træning er utrolig effektivt og meget mere end bare træning ” fortæller Michael Schewitsch der er intiativtager til Kaatsu Fitness og fortsætter ” Området for anvendelsen af Kaatsu er nærmest uendeligt. Alle kan levere og opnå udbytte uanset bagrund, om du er eliteatlet eller pensionist. Kaatsu leverer ikke kun på muskler, men forbedrer også kar-og kredsløb, sænker blodtryk og er særdeles effektivt i forbindelse med både genoptræning, optimering og forbedring af funktionelle kundskaber inden for f.eks. svømning, golf, tennis og alle former for boldspil mm.”

Kaatsu anvendes inden for alle de store amerikanske sportsgrene.
Kaatsu anvendes i dag på flere niveauer inden for alle de store amerikanske sportgrene og forbund som NBA, NFL og baseball-ligaen MLB. Her har de fleste klubber nu en Kaatsu eller BFR-ekspert (blood flow restriction som det også kaldes) og metoden anvendes aktivt i træningsprogrammerne.

I atletikkens verden kan nævnes Justin Gaitlin der i efteråret slog Usain Bolt i 100m finalen ved VM i London. I januar sidste år rejste han i forbindelse med sit come-back inden for atletikken til Japan for at lære hvad Kaatsu kunne gøre for hans træning hos opfinderen af Kaatsu, Dr. Yoshiaki Sato.
Se Justin Gaitlin træne med Dr. Sato: https://www.youtube.com/watch?v=6HrGX3W5NX8

Kaatsu på listen over tech-innovationer der vil tegne health care i 2018.
Den amerikanske on-line sunhedsplatform Healthline.com der har mere end 40 millioner besøgende om måneden spår Blood Flow Restriction som værende blandt de 6 innovative sundhedsopfindelser inden for teknologi der vil tegne sundhedsindustrien i 2018. Se mere på https://www.healthline.com/health-news/tech-innovations-healthcare-2018#5

I Danmark tilbydes Kaatsu som fitnesskoncept kun hos Kaatsu Fitness A/S og endnu kun i Københavnsområdet hhv. Østerbro og Holte. Det vil der dog snart blive lavet om på hvis det står til Michael Schewitsch stifteren bag Kaatsu Danmark og Kaatsu Fitness. Han fortæller” Det er planen at udvide således at vi indeværende år bliver landsdækkende. Kaatsu har et kæmpe potentiale, særligt inden for rehabilitering og genoptræning er mulighederne store. Genoptræningsperioden kan reduceres med 2/3 del og der skabes lynhurtigt resultater. Med regeringens nye lovforslag til ændring af Sundhedsloven således at borgeren frit kan vælge et genoptræningstilbud i det private hvis det offentlige ikke kan levere et tilbud inden for 7 dage vil efterspørgslen efter Kaatsu stige betragteligt. Vores medlemmer er meget tilfredse med træningsformen. Kaatsu er fremtidens træning og det er kommet for at blive” afslutter han.

Det siger brugerne hos Kaatsu Fitness:
Lasse Juul Hansen, 40 år , politiassistent:
” Kaatsu Fitness giver mig mulighed for en effektiv træning på kort tid, uden at belaste mine led unødvendigt. Qua mit arbejde i politiet er det nødvendigt at jeg holder et højt fysisk niveau. Det medfører ofte overbelastningsskader, men med Kaatsu har jeg kunne holde mig skadesfri uden at skulle gå på kompromis med resultaterne. ”

Jarl Linder, 30 år, Senior Client Manager:
” Kaatsu passer perfekt til mig med en travl arbejdsdag og hverdag. Jeg kan træne helt ned til 15 minutter pr. gang - hvis jeg kun træner overkrop - og stadig have følelsen af at have været igennem en enormt hård træning. Ømhed er der intet af - efter et par gange - og man føler sig praktisk talt klar til næste træning efter få timer. På 5 uger har jeg tabt mig 5kg samtidig med at jeg taget markant på i muskelmasse.”

Anja Schrøder, 47 år fibryomyalgipatient:
” Jeg har været kronisk syg siden 2001 grundet reaktiv artrit osv og senere også diagnosticeret med fibromyalgi. Jeg har ikke kunnet træne siden da den muskelnedbrydning der sker ved traditionel træning gør mig decideret syg/sengeliggende. Kaatsu Fitness har gjort det muligt for mig at træne uden at blive syg. Jeg har nu trænet i 5 uger (3 gange ugenligt) og har opnået virkelig gode resultater i form af forbedret fitnesstilstand, toning og styrke i mine muskler samt et øget over-all energi-niveau. Jeg vil anbefale og ønske for alle inaktive personer med kroniske smerte som jeg at prøve Kaatsu træning hos Kaatsu Fitness, det er en fantastisk følelse pludselig at have muskler igen og mærke at kroppen er stærk og et redskab i stedet for en belastning.”

Se mere på www.kaatsufitness.dk

For spørgsmål henvendelse til Michael Schewitsch