Publiceret den: 05-09-2017
Adgang til finansiering er en af de største udfordringer for små virksomheder, især for iværksættere. Nordens førende crowdlendingplatform og Danmarks største iværksætternetværk indgår samarbejde for at hjælpe iværksættere med at føre deres drømme ud i livet.

Crowdlendingvirksomheden Lendino vil gerne være med til at hjælpe danske iværksættere i gang og har derfor indgået samarbejde med IVN.dk. IVN.dk er hjemmesiden for Iværksætter Netværk, Danmarks største netværk af iværksættere.

“Det er et oplagt samarbejde for os, da en af vores største opgaver er at hjælpe iværksættere,” fortæller Esben Bistrup Halvorsen, CEO og partner i Lendino. “Vi tror på, at en af måderne vi kan skabe vækst i Danmark er ved at give driftige og nytænkende mennesker lov til at prøve deres idéer af. Derfor er det også ærgerligt, at så mange må lade det blive ved drømmen.”

Hver tredje lille virksomhed får nej i banken
Finansiering er ofte en af de største udfordringer for iværksættere. Ifølge Håndværksrådet får op mod hver tredje mindre danske virksomhed et nej i banken. Samtidig kan det være svært for en nystartet virksomhed at få testet deres nye idéer af og se, om der overhovedet er et marked for dem.
Her kommer crowdlending ind i billedet. Da lånet deles op i mindre dele er der tale om mere risikovillig kapital end bankerne kan give. Samtidig bliver iværksætterens forretningside præsenteret for Lendinos mange långivere, som så at sige stemmer med tegnebogen: hvis de ikke synes, at ideen er god, vælger de heller ikke at få andel i lånet.

Iværksætter Netværk skaber rum og sparring
Iværksætter Netværk danner grobund for råd og sparring blandt tusindvis af iværksættere. Der er mange spørgsmål, der skal besvares, når man som iværksætter vælger at tage springet og blive selvstændig. Det kan være alt fra hvordan og hvornår man trækker moms fra, til hvor man får den bedste webshop. Finansieringsmulighederne er et af de væsentlige spørgsmål for mange af Iværksætter Netværks medlemmer. Med samarbejdet håber både Lendino og Iværksætter Netværk, at danske iværksættere får øjnene op for crowdlending.

”Økonomi er et af de vigtige områder i vores økosystem omkring iværksætteri. Lendino er en af de spillere, der udfordrer området på måden at skabe kapital på. Med deres produkt Iværksætter Lån udfordres den traditionelle måde at få tilført økonomi til sin iværksættervirksomhed på,” siger Martin Christensen, administrator for Iværksætter Netværk.

Om Iværksætter Netværk/IVN.dk:
Iværksætter Netværk er Danmarks største netværk for iværksættere på Facebook. Hjemmesiden IVN.dk er det næste naturlige skridt for Iværksætter Netværk, der blev stiftet i 2007 og har knap 40.000 medlemmer. De grundlæggende værdier er at skabe rum for vækst og sparring hos hinanden. Iværksætterne skal kunne få den nødvendige hjælp, de behøver og efterspørger til at drive virksomhed, uanset hvor langt de er i processen.
IVN.dk har indgået en række aftaler med forskellige samarbejdspartnere, der tilbyder attraktive fordele til medlemmerne.

Om Lendino:
Lendino A/S blev stiftet i begyndelsen af 2014 med en vision om at sikre nemmere og billigere erhvervslån til danske virksomheder og samtidig levere en attraktiv investeringsmulighed for private og professionelle investorer. Lendino har formidlet mere end 60 mio. kr. i erhvervslån.

Lendino formidlede Nordens første crowdfundede erhvervslån til Retap, som designer bæredygtige vandflasker. Lånet på 200.000 kr. finansierede Retaps ambitiøse planer om ekspansion til det amerikanske marked.

Om Crowdlending:
Lendino vurderer, at det danske marked for crowdlending bliver et seriøst alternativ til konventionel finansiering inden for en kort årrække, især hvis det danske marked fortsat følger den globale trend. Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er crowdlending det største område inden for crowdfunding både globalt og i Danmark.
Globalt blev der gennem crowdfunding rejst 34,4 mia. dollars i 2015, hvoraf crowdlending udgjorde 73%. Det danske crowdfundingmarked er derimod delt næsten ligeligt mellem crowdlending og belønningscrowdfunding: I 2016 blev der i Danmark rejst ca. 60 mio. kr. gennem crowdlending og 50 mio. kr. gennem belønningscrowdfunding. Årsagen til den lige fordeling kan blandt andet findes i de mange danske belønningsprojekter, der finansieres på internationale crowdfundingplatforme som Kickstarter og Indiegogo.

For mere information omkring Lendino:
Esben Bistrup Halvorsen, adm. direktør i Lendino A/S
Telefon: 23 74 20 26, mail: esben@lendino.dk

For mere information omkring IVN.dk:
Martin Christensen, Administrator for Iværksætter Netværk
Telefon: 25 33 27 31, mail: martin@ivn.dk