Publiceret den: 22-08-2017
IT-virksomheden Vopium på Østerbro har endnu en gang opnået finansiering gennem crowdlending. Virksomheden har fem ansatte i Danmark og et datterselskab i Pakistan med 60 ansatte, som udvikler og driver løsningerne. De udbyder softwarebaserede kommunikationsløsninger på mobilen og har i det sidste år udviklet og lanceret et nyt forretningsområde: international pengeoverførsel fra mobilen, Vopium Pay.

Vopium har i forbindelse med dette nye forretningsområde benyttet sig af crowdlending hos Lendino flere gange for at finansiere udvikling, lancering og nu også drift og markedsføring af Vopium Pay.
I 2016 lånte Vopium 1,1 mio. kr. på Lendinos online lånemarked til at udvikle og lancere løsningen for. I 2017 var produktet færdigudviklet og klar til at blive lanceret og markedsført. Vopium ansøgte derfor om et lån på 500.000 til markedsføring og drift af Vopium Pay. Lånet blev kreditvurderet og godkendt af Lendino og lagt på lånemarkedet, hvor over 1.200 aktive långivere havde mulighed for at støtte projektet. 208 långivere investerede i Vopium, og lånet blev dermed fuldtegnet på kun 3 dage.

“Vi har stor sympati for crowdlending konceptet og har været meget tilfredse med den effektive måde processen er gennemført af Lendino,” fortæller Jonas Holm, direktør i Vopium. “Det er et glimrende alternativ til et banklån og væsentligt mere tilfredsstillende som iværksætter at betale renter til private investorer end til banken.”

For mere information omkring lånet:
Andreas Helgason Rex, CMO & Partner i Lendino A/S
Telefon: 51 35 31 11, mail: andreas@lendino.dk

Jonas Holm, Direktør i Vopium A/S
Telefon: 40 37 36 73, mail: jh@vopium.com

Om Lendino:
Lendino A/S blev stiftet i begyndelsen af 2014 med en vision om at sikre nemmere og billigere erhvervslån til etablerede virksomheder og samtidig levere en attraktiv investeringsmulighed for private og professionelle investorer. Lendino er med en formidlet volumen på over 60.000.000 kr. den største udbyder af crowdfundede erhvervslån i Norden.

Lendino formidlede det første nordiske crowdlending-lån nogensinde til Retap ApS, som designer bæredygtige vandflasker. Lånet på 200.000 kr. finansierede Retap ApS’ ambitiøse planer om ekspansion til det amerikanske marked.

For mere information omkring Lendino:
Esben Bistrup Halvorsen, adm. direktør i Lendino A/S
Telefon: 23 74 20 26, mail: esben@lendino.dk

Om Crowdlending:
Lendino vurderer, at det danske marked for crowdlending bliver et seriøst alternativ til konventionel finansiering inden for en kort årrække, især hvis det danske marked fortsat følger den globale trend.

Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er crowdlending det største område inden for crowdfunding både globalt og i Danmark. Globalt blev der gennem crowdfunding rejst 34,4 mia. dollars i 2015, hvoraf crowdlending udgjorde 73%. Det danske crowdfundingmarked er derimod delt næsten ligeligt mellem crowdlending og reward-crowdfunding: i 2016 blev der i Danmark rejst ca. 60 mio. kr. gennem crowdlending og 50 mio. kr. gennem reward-crowdfunding. Årsagen til den lige fordeling kan blandt andet findes i de mange danske rewardprojekter, der finansieres på internationale crowdfundingplatforme som Kickstarter og Indiegogo.
Andreas Helgason Rex

LENDINO A/S