Publiceret den: 04-07-2017
På Agerhatten i Odense bugner det med dildoer, vibratorer, elskovsdukker, massageolier, glidecremer og masser af lækkert lingeri. Der befinder sig faktisk over 150.000 produkter, der i fremtiden skal krydre sexlivet hos danskere, svenskere, nordmænd og finner.

Det er det Odenseanske ægtepar Mik og Marie Oddershede der slår dørene op til nordens største online butik indenfor sexlegetøj, lingeri og romantiske produkter. ”Der findes ikke den størrelse, form eller funktion, som vi ikke har på lager”, siger Mik S. Oddershede. ”Vi har brugt rigtig lang tid på at undersøge markedet og på den baggrund, har vi indkøbt produkter, så vi har det største lager i Norden. Vi mener, at størrelsen af udvalget betyder meget, ligesom prisen, når kunderne vælger i hvilken sexshop, de vil handle”

Blandt andet har ægteparret været i Hamborg, Paris og Amsterdam for at se på aktuelle trends indenfor sexlegetøj, ligesom de har taget en masse produkter hjem, for at vurdere materialekvaliteten. På den baggrund, er der udvalgt en række leverandører og 1000-vis af produkter, som de mener er interessante for det nordiske marked. Marie Oddershede fortæller at, ”naturligvis er der en masse almindelige produkter, som vi ved, der sælges mange af. Men vi har også taget mindre udbredte produkter hjem – som måske ikke er så almindelige, men som vi mener, er rigtig spændende for de nordiske kunder”. Marie siger videre, at ”Vores testpanel har naturligvis endnu ikke haft mulighed for at prøve alle produkttyper”. Og vi har lagt vægt på materialevalget, og at produkterne har alle relevante og lovpligtige tests og godkendelser. ”Det skal være en god oplevelse at handle hos Belugi”, siger Marie Oddershede.

Målgruppen
Belugi.dk henvender sig især til de 25+ årige. Og ud over at have det største udvalg, adskiller Belugi sig ved, at have egen sexolog ansat til at rådgive kunder om produkter, sex og seksualitet. Sexolog Marie Oddershede skriver løbende artikler om forskellige seksuelle emner, ligesom hun har egen brevkasse, hvor alle kan stille spørgsmål og få svar. ”Det har været vigtigt for mig, at Belugi, ud over at forhandle gode produkter, samtidigt kan rådgive omkring velvære og et godt sexliv, da psyke og fysik hænger meget tæt sammen. ”Sexlegetøj kan være et rigtig godt krydderi, men der er også alt muligt andet der spiller ind, og er afgørende for hvordan seksualitet og intimitet kan gøre livet dejligt. Det kan man læse meget mere om på min blog", fortæller Marie Oddershede.

Mik S. Oddershede fortæller, at de eksisterende sexshops hovedsageligt sælger produkter til kvinder, men at Belugi.dk også har rigtig mange produkter til mænd. ”Det er nok mere tabubelagt, at der også findes en lang række sexprodukter til mænd. Men jeg tror, at der er et kæmpe potentiale i dette marked. Og jeg tror også, at vi vil opleve en stor stigning i salget til mænd i de kommende år.”

Baggrund
Marie Oddershede er uddannet markedsføringsøkonom i Innovation og Entrepreneurship, og har efterfølgende uddannet sig som sexolog hos Carl Mar Møller, mens Mik S. Oddershede blandt andet har en HD i Afsætning fra Syddansk Universitet. Mik er kendt som serieentreprenør, med to succesfulde virksomhedssalg og 4 Gazellepriser i bagagen. Ideen til Belugi fik de faktisk på deres bryllupsrejse. På det tidspunkt havde Mik S. Oddershede netop solgt sin virksomhed til en fransk børsnoteret koncern. Efter salget havde han en 5-årig konkurrenceklausul, der betød, at han ikke måtte arbejde indenfor sit normale gebet. Marie søgte nye udfordringer, og da de med deres fælles forretningsmæssige og menneskelige kompetencer udgjorde et rigtig godt team, blev de enige om at starte Belugi. Mik S. Oddershede fortæller, at efter de havde talt om salg af sexlegetøj begyndte han at undersøge markedet. ”Det er et marked, der er i eksplosiv vækst med vækstrater på næsten 10% om året i Norden – det finder man ikke i ret mange brancher”. Marie supplerer med, at ”det skyldes, at sexlegetøj er blevet mere stuerent. Hele Fifty Shades of Grey bølgen har betydet rigtig meget for branchen, og den større bevidsthed om, at sex og seksualitet bidrager med glæde, selvværd og et dejligt krydderi til parforholdet og hverdagen har gjort, at mange mennesker gerne vil have en skuffe med voksenlegetøj. En skuffe der kan trækkes ud, når der skal lidt ekstra krydderi i sexlivet”.

Det har taget knap et år at programmere hjemmesiden med stor hjælp fra et århusiansk webbureau. Det har været udfordrende fortæller Mik og Marie, men det har også været spændende, at være med til at bestemme hvorledes maskinrummet og brugerfladen skal indrettes i en moderne og professionel webshop med 4 sprog, forskellig lovgivning og en lang række lokale forhold, der skulle tages hensyn til. Men vi er glade og stolte over det endelige resultat, fortæller ægteparret.

Fremtiden
I øjeblikket skal der ansættes 2 personer til kontoret på Agerhatten. En mediegrafikker og en lagerchef. Men vi budgetterer med, at vi i år når op på knap 10 medarbejdere og derefter skal der oprettes lokale lagre i de øvrige nordiske lande. Seksualiteten har været en del af mennesket, siden tidernes morgen, og vil blive ved med at være det. Vi ser frem til at sælge produkter, der giver glæde og fornøjelse hos de nordiske forbrugere siger sexolog Marie Oddershede.
Mik Oddershede

Belugi A/S