Publiceret den: 19-09-2024
__________________________________________________________________________________________

Efter de 50 år bliver en kvinde usynlig, siger man.

Sådan er det for den navnløse hovedperson, der oplever et identitetstab, da manden finder en yngre kvinde, og sønnen flytter hjemmefra. Samtidig rammes hun af stress som underviser på en institution med merkantile krav, samarbejdsøvelser på gulv og ledelsens mantra ”konkollegaer”, hvor man på samme tid er kollegaer og konkurrenter.

Sanselig, knugende og humoristisk er romanen et opråb om at stoppe den bagatelliserende pyt-kultur på arbejdspladser, der kan føre til stress og ignorerer den menneskelighed, vi har brug for. Først og fremmest viser romanen, at ”coming of age” ikke kun hører ungdommen til.

Pyt er fiktion, men den 58-årige debutant Merete Hellerøe har på sin egen krop oplevet den tilstand, hovedpersonen befinder sig i.

”Er arbejdet stadig meningsfuldt? Er drømmene blevet indfriet? Hvad med kærligheden? Jeg kiggede nøgternt på mit liv og spurgte, om det bare var dét,” fortæller forfatteren.

Trangen til en fuldstændig omvæltning blev stærk, og romanen handler om modet til at ændre sit liv, før det er for sent.

”Der er ubevidste kræfter på spil i livsmidten. Ligesom i vores drømme. Hvis vi tør tage disse kræfter alvorligt, kan overgangsalderen blive et vindue til at se verden og sig selv på en ny måde. Spørgsmålet er, om mændene er parat til det,” siger Merete Hellerøe.

Pyt er også et opgør med det mandlige definerende blik, der fratager kvinder oplevelsen af deres identitet og autoritet. Derfor vil læserne møde en af historiens hyldede klassikere og største malegaze-film, Hitchcocks Vertigo. Kønnene krydser komisk klinger, digteren Søren Ulrik Thomsen kigger forbi, og både mænd og kvinder vil kunne genkende sig selv.

Merete Hellerøe er uddannet fra Designskolen Kolding og Aarhus Universitet med en master i retorik. I dag er hun redaktionel medarbejder på Filmmagasinet Ekko, hvor hun skriver essays om kvindeliv.

Der afholdes bogreception på Thiemers Magasin, Tullinsgade 24, København V kl. 16 – 18.
Alle er velkomne!

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt