Publiceret den: 18-03-2024
_______________________________________________________________________________________________

Vi bliver klogere, når vi tør se bag hinandens facader

"Det er vigtigt, at vi forholder os til, hvad der sker, når vi møder en kultur, vi ikke kender. Det gælder alle vores ekkokamre, men i en tid præget af krig og usikkerhed i Europa, er det kun blevet vigtigere, at vi samler os i stedet for at fjerne os fra hinanden.” Sådan siger forfatter Anne Zenon, der har skrevet tween-romanen Balalas fest.
Bogen handler om Balala, der er flygtet fra Irak og starter i en dansk 6. klasse. Sille, der plejede at være klassens populære pige, skriver en sang til byens jubilæum sammen med Tarik. Da Tarik inviterer sig selv hjem til Sille, får han set hendes store hemmelighed, og Sille føler sig tvunget til at smide Tarik ud af bandet. Da Balala inviterer til fest samme dag, som Sille skal opføre sin sang, går det helt galt...

Balalas fest er en bog, hvor fordomme og misforståelser får lov til at vokse. Forfatteren har skrevet bogen som en hyldest til Babettes Gæstebud, hvor historien er aktualiseret til nutidige udfordringer for børn.
”Det er aldrig rart at føle sig anderledes end de andre i ens skole. I historien ser vi, at der er flere, der føler sig udenfor, og at tingene ikke altid er, som de ser ud. Som oftest ligger løsningen i fællesskabet, og når vi tør mødes og åbne os for hinanden.”
Forfatteren fortæller, at hun i skriveprocessen mødte en, som ikke mente, at racisme var et problem i Danmark længere. ”Jeg ville da ønske, at tiden var løbet fra den her historie. Men for det første taler statistikkerne om fx hadkriminalitet for sig selv, men jeg har også selv mødt flere med indvandrer- og flygtningebaggrund, som fortæller om at være udsat for fremmedhad i Danmark. Så længe vi bliver i hvert vores kulturområde, kan vi sidde og gætte på, hvordan andre mennesker lever. Det er først, når vi mødes og taler sammen, at vi bliver klogere. Det synes jeg, vi har brug for at minde os selv og hinanden om.”

OM FORFATTEREN
Bogen er skrevet af Anne Zenon. Hun debuterede i 2019 med Ikke noget at tale om, og i 2021 udkom hun med digtromanen Der er nogen der siger samt med børnebogen Rejsen efter en helt. Hun sidder i Dansk Forfatterforenings skønlitterære styrelse og driver firmaet HistorieAgenten. Hun har givet interview til bl.a. Kultur (P1) og DR Nyheder om at gøre brug af research om flygtninge og racisme, herunder ved brug af sensitivitetslæsere.

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Anne Zenon, 60917655, zenonanne@gmail.com