Publiceret den: 22-02-2024
"Det brænder stadig" er en samtidsroman, der belyser et mørkt kapitel i dansk søfart fra en helt ny og original vinkel. Romanen foregår flere steder i Danmark, bl.a. Grønbæk, Vissum, Skagen og ikke mindst på Falster.

I tiden efter den tragiske dødsbrand på Scandinavian Star – der kostede 159 uskyldige passagerer livet - følges en række sammensatte og mærkede personligheder i deres bestræbelser på at afdække, forstå og komme videre efter den ubegribelige tragedie. Personernes stemmer leder os igennem et netværk af overraskende begivenheder, vinkler og steder.

Den stærkeste stemme er Scandinavian Stars egen. Uden melankoli og selvmedlidenhed fortæller skibet sin egen version af, hvordan det oplevede branden og de prisgivne passagerer, der kæmpede for livet:

»Kaptajnen kalder op fra en af de andre redningsbåde: Det er kaptajnen, jeg er i en redningsbåd, og vi har en walkie-talkie her. Vi er de sidste her. Vidar ved, at det ikke passer. Kaptajn Lennart på Stena Saga ved, at det ikke passer. Hvilken grum løgn – hvilket udyr taler sådan, når jeg ved, at de sidste hjerteslag ankommer til mine kahytter og farer vild i blinde korridorer. I det øjeblik, røgdykkerne finder de første dynger af hjerter uden slag, ved de, at det ikke passer. For hvert stykke tape, de sætter på et tavst hjerte for at styre optællingen, ved de, at det ikke passer.«

Den overraskende fortæller-vinkel, de mangfoldige medvirkende og deres til tider mærkværdige og underholdende fiktive historier er ikke det mest bemærkelsesværdige ved romanen. Det mest tankevækkende er, at de mange fakta om dødsbranden på Scandinavian Star er korrekt gengivet – baseret på tusindvis af dokumenter og researchet ned til mindste detalje af Lene Rikke Bresson de seneste 13 år.

Enhver fortolkning og spekulation, der måtte følge i kølvandet af romanen, er derfor ikke bare grebet ud af det blå. Ned til præcis hvilken sang, som skibets orkester spillede på den skæbnesvangre nat, har Lene Rikke Bresson gjort sit hjemmearbejde. Og undervejs fletter den ene overraskende og rystende kendsgerning sig uhyggelig præcist ind i den næste.

Til sidst danner der sig et mønster, der er svært at se bort fra – en mulig forklaring. Derfor er romanen et oplagt emne for alle, der ønsker et bud på, hvordan myndighedernes håndtering tilsyneladende har været i dansk skibsfart i begyndelsen af 1990'erne samt konsekvenserne af, at de lod skibet sejle uden kontrol.

Romanen udgives på forlaget ReveaLit og er i handlen fra den 29. februar. Yderligere oplysninger om "Det brænder stadig" kan fås hos Lene Rikke Bresson på mobil 3024 1844 og mail lene.rikke@bresson.dk

Vi sender gerne et eksemplar af bogen fysisk eller elektronisk
Lene Rikke Bresson
Telefon:3024 1844