Publiceret den: 17-05-2023
_______________________________________________________________________________________________

Trilogien om halvfjerds års kamp for frihed
Igennem tre bøger har Ulrik Lauritzen fortalt historier om politiske og religiøse angreb på vores frihed i Europa. Om skadelige følger af ideologier. Han har skrevet om trusler imod vores mulighed for at leve det liv, vi ønsker. Fra nazismens overgreb over terror og menneskehandel til systematisk overvågning.

Dødsstriben – det endelige punktum
9. juni 2023 lægges den sidste sten i muren: trilogien afsluttes. Dødsstriben foregår i nutiden og handler om drabet på en ung kvinde, der risikerede livet for frihed. Men bogen er også en måde at undersøge, hvorfor hadet imod det fremmede er blusset op i Europa, og er vi på den måde tilbage ved hadet, som Hitler pustede til? I den henseende går trilogien i ring, da fremmedhadet i fyrrerne var motivationen bag handlingen i Flod, trilogiens første bog.

I Dødsstriben går en fiskekutter på grund på en lille dansk ø. På dækket ligger to unge dræbt af knivstik. Den ene er Saya Shariq, datter af en kontroversiel politiker, den anden Emil Andresen, søn af en lokal fisker. Drabsefterforsker Jacob Moritz arbejder under pres fra offentligheden, mens ukendte gerningsmænd truer ham og familien. Jacobs kone og datter må forlade landet. På gerningsstedet vækker et vidne øjeblikkeligt Jacobs mistanke, og jagten på at afsløre mandens fortid fører til fundet af grufulde hemmeligheder og sandheden om, hvorfor han forlod sit gamle liv.

Ulrik Lauritzen, f. 1974, er uddannet cand.mag. i dansk og psykologi med speciale i argumentation og retorik i konspirationsteorier.
Dødsstriben er efterfølgeren til Flod og Dæmon og sidste bind i Ulrik Lauritzens trilogi.

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt