Publiceret den: 09-01-2023
“Hvorfor skal Office 365 administration være så kringlet? Hvorfor skal vi beholde vores lokale Exchange Server, når vi har flyttet alle vores mails i skyen?”

Da konsulenterne i den Glostrup-baserede virksomhed Agema i midt-tierne hørte disse spørgsmål fra tredje kunde i træk, så tænkte de: “Det må vi kunne lave en løsning på.”

Kreative løsninger og iværksætteri har altid været en kernesten i Agemas infrastruktur- og netværksarbejde, og der har aldrig været langt fra tanke til handling. I 2016 var den første version af Easy365Manager klar, og programmet blev hurtigt en succes blandt virksomhedens eksisterende kunder.

Det kneb dog noget med at komme videre ud med budskabet til andre end Agemas egne kunder, og projektet trådte med tiden lidt i baggrunden af Agemas øvrige aktiviteter.

“Idéen var der, men vi havde ingen konkrete planer for hvordan vi fik budskabet ud til resten af verden. Der gik faktisk et par år inden vi fik knækket dén nød,” fortæller Jonas Watt Boolsen, salgsansvarlig for Easy365Manager.

“Vores velsignelse og forbandelse var, og er fortsat, at Easy365Manager er et helt unikt produkt. Easy365Manager dækker ikke et standardbehov som backup eller overvågning. Der er endnu ingen andre der løser problemet med hybrid Office 365 administration på samme måde som os. Men netop derfor er der heller ikke nogen der leder efter vores løsning,” forklarer Jonas Watt Boolsen.

For at sparke gang i Easy365Manager, så bragte Agema en ny partner ind i projektet medio 2019. Formålet var dels at udbygge funktionaliteten i Easy365Manager og dels at optimere hjemmesiden, easy365manager.com, som var sunket til bunds på Google.

I løbet af det næste halve år gik antallet af månedlige besøgende på hjemmesiden fra nul til 10.000 og den 11. Februar 2020 skete miraklet endelig: En farmaceutisk virksomhed i Belgien købte en Easy365Manager licens direkte fra hjemmesiden (kunden har i øvrigt trofast fornyet sin licens hvert år siden).

“Det var ligesom om der gik hul på bylden dér,” udtaler Jonas Watt Boolsen begejstret bag sit skrivebord på 9. sal i Kontorhus 1.

“Årsomsætningen i 2020 blev ikke prangende, men nok til at kunne bekræfte potentialet i vores oprindelige idé, og projektet fik igen vores fulde opmærksomhed,” uddyber han.

Og siden det første salg på hjemmesiden i starten af 2020 er det kun gået én vej. Omsætningen er mere end tredoblet år til år og kom tæt på to millioner i 2022.

“2022 har været et godt år, der har cementeret, at vi virkelig har identificeret et reelt problem, som virksomheder af alle størrelser er villige til at betale for at få løst,” siger Jonas Watt Boolsen.

Fortsat ukendt i hjemlandet

Den primære salgskanal for Easy365Manager er fortsat hjemmesiden, som forlængst har passeret 100.000 besøgende per måned. Trafikken kommer fra alle dele af verden.

“Vores største marked er USA og Vesteuropa. Vi rammer alle virksomhedstyper og -størrelser, kommuner, skoler, universiteter, og NGO’er. Alle virksomheder og organisationer, som har hybrid Office 365, kæmper med standardværktøjerne fra Microsoft. Og her taler vi om millioner af virksomheder. Vi kradser fortsat kun i overfladen af markedet,” fortæller Jonas Watt Boolsen.

Easy365Manager er fortsat ret ukendt i hjemlandet, men det er ikke noget der bekymrer Jonas Watt Boolsen:

“Vores kunder finder selv frem til os på Google. Vi gør ikke noget særligt for at profilere os overfor danske virksomheder, men de er også så småt begyndt at få øje på Easy365Manager. Vi har bl.a. fået et par danske kommuner med ombord, og især Esbjerg Kommune har givet os rigtigt god feedback og hjulpet os med at udvikle nye features,” fortæller han.

Og netop den brugerdrevne tilgang til udvikling er central for Easy365Manager ifølge Jonas Watt Boolsen.

“Det meste af vores udvikling tager udgangspunkt i konkrete kundeønsker, og vi er meget taknemlige for de virksomheder, som i en travl hverdag tager sig tid til at komme med forslag til os. Vi noterer alle indkomne forslag, og når der er kommet nok forespørgsler på én bestemt feature, så smøger vi ærmerne op,” forklarer han.

“Easy365Manager skal ikke have påklistret hver en ‘klokke og fløjte’ vi kan hitte på. Programmet skal være overskueligt og intuitivt at benytte. For det er dér Microsoft har fejlet med sine nuværende administrationsprogrammer til Office 365. Der skal være en én-til-én korrespondence mellem Easy365Manager og de reelle behov den typiske Office 365 support desk har. Dér synes vi faktisk vi har ramt rimeligt plet, og det er også det vi hører fra de mange kunder der deler deres positive feedback med os.”

“Vi udbygger løbende Easy365Manager for at gøre programmet endnu mere attraktivt, og vi eliminerer alle bugs så snart de bliver identificeret. Vi optimerer også løbende på vores salgsproces, og vi kan derfor ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne fortsætte med at tredoble vores omsætning til næste år,” lyder det optimistisk fra Jonas Watt Boolsen

Det vil vise sig om væksten kan holde ved i 2023, hvor Glostrup-virksomheden forventer en omsætning på omkring 5 mio. kr.
Jonas Watt Boolsen

AGEMA A/S