Publiceret den: 03-01-2023
I de senere år er der sket et boom i interessen for at skifte bilen ud med et billigere alternativ. Det har fået mange børnefamilier til at vælge en elladcykel som deres ekstra transportmiddel.
Og denne interesse mærker Per Christensen fra PC Sport i Bellinge i stigende grad.
”Mange flere vælger at få en elladcykel. Hele søgningen er bare blevet større. Folk kommer hele vejen fra Horsens og Aarhus for at prøve vores elladcykler fra EventyrCykler,” siger han og tilføjer, at behovet kun er gået opad det sidste år: ”De stigende priser på energi og benzin har virkelig skubbet til interessen for et alternativ til bilen.”
I sin cykelbutik oplever Per, at det særligt er børnefamilierne, der søger en elladcykel, da de kræver mindre vedligehold.
”Udsigten til vægtafgift, skift af dæk hvert halve år, syn og de mange andre ekstraudgifter, der er forbundet med en bil, gør, at de gerne vil skifte bilen ud til fordel for en elladcykel,” fortæller Per, der har haft PC Sport siden 1981.

Der stilles store krav til elladcyklernes sikkerhed
Den stigende interesse for elladcykler er også noget den lokale producent af elladcykler, EventyrCykler, har kunnet se.
”I den senere tid har jeg mærket en stigende efterspørgsel på elladcykler, hvor jeg har fået mange henvendelser fra forhandlere rundt omkring,” fortæller Jannick Skytte, ejer af EventyrCykler.
For Jannick har den stigende interesse hos børnefamilier gjort det ekstra vigtigt med høj kvalitet, fordi elladcykler tidligere har været et fokus i medierne på grund af oplevelser med dårlige bremser. Derfor har han blandt i samarbejde med Per prioriteret sin tid på at producere en elladcykel, der lever op til de store krav, som forbrugerne har. Og det samarbejde fremhæver Per som en gevinst for cykelbranchen.
”Det er vigtigt med producenter, der er lydhør over for de krav, jeg stiller til elladcyklerne, så kvaliteten er i top. Og det er også derfor, jeg står inde for elladcykler fra EventyrCykler,” fortæller den lokale cykelforhandler.
Ved siden af sit forøgede salg af elladcykler forhandler Per også knallerter, almindelige cykler og reservedele i sin butik på Elmegårdsvej i Odense. Det har han gjort siden 1981.
Jannick Skytte

P C SPORT V/PER CHRISTIANSEN