Publiceret den: 02-12-2022
Iværksætter hjælper familier, der vil sikre de ældste en tryg flytning til ældrebolig, plejehjem eller mindre bolig.
Det er hårdt for hele familien, når de ældste pårørende ikke kan bo i nuværende hjem mere.

Derfor har tidligere social- og sundhedsassistent og regnskabsassistent Siff Lenore Stütz etableret Lenore’s Assistance, hvor hun hjælper familier, som vil give de ældste en tryg flytning. Hvert år skal tusindvis af danskere hjælpe de ældste pårørende med at flytte, fordi hjemmet ikke mere egner sig - eller der er behov for professionel pleje.

Der er masser af opgaver at løse ved sådan en flytning, fortæller Siff Lenore Stütz:
“Jeg har etableret Lenore’s Assistance, fordi jeg har arbejdet på plejehjem og i hjemmeplejen i mange år. Så jeg har mødt og talt med utallige pårørende, der skulle hjælpe deres far eller mor i ældre- eller plejebolig. Det er tit svært. Den ældre er som regel ked af at forlade hjemmet. Og for børnene er det svært at lukke døren til barndomshjemmet for sidste gang, alle er presset følelses- og tidsmæssigt. Desuden står de med et hav af praktiske udfordringer og opgaver.
Det skal gå hurtigt, for der er tit kun en kort tidsfrist til indflytningen og det kan blive rigtig dyrt, hvis man ikke har helt styr på papirarbejdet. Hvis man ikke får søgt tilskud, boligstøtte eller indskudslån i tide, risikerer den ældre at miste penge. Det samme gælder selvfølgelig, hvis man glemmer at opsige abonnementer, som den ældre ikke bruger efter flytningen,” siger Siff.

Stort set ingen hjælp fra det offentlige

Nogle familier kontakter kommunen for at få lidt hjælp til flytningen:
”Men der er desværre ikke ret meget hjælp at hente. Man står selv med det hele,” forklarer Siff.
På trods af sin joberfaring var hun overrasket over arbejdsbyrden, da hun selv en dag skulle hjælpe et familiemedlem og senere sin far på plejehjem.
”Det kom bag på mig, hvor stort presset var. Jeg var helt sikkert klar til at betale for at få hjælp. Men der var ingen firmaer der kunne hjælpe med papirarbejde og alle de øvrige opgaver.”
Netop derfor har Siff oprettet Lenore’s Assistance, hvor hun tilbyder hjælp til hele flytteprocessen.

Kan hjælpe med alt fra tilskud til flyttekasser

“Min joberfaring betyder, at jeg kan hjælpe med alt det, der skal til. Jeg kender hele sundhedssektoren rigtig godt. Så jeg forstår reglerne og ved, hvor man skal henvende sig, når man flytter i ældre- eller plejebolig. Jeg kan både pakke flyttekasser og stå for papirarbejde - herunder ansøgninger om boligstøtte, flytning af folkeregister adresse, tv-pakker, forsikring og den slags. Desuden deltager jeg gerne i indflytningssamtalen med personalet på plejehjemmet, hvis man ønsker det."
Siff tilføjer, at hun selvfølgelig også kan hjælpe, hvis der er tale om “downsizing,” hvor den ældre flytter til en almindelig, men mere velegnet bolig.

Mere tid til omsorg

For Siff er det vigtigt, at familien har tid til at tage sig af den ældre:
“Jeg ved, hvor meget det betyder for de ældre, når familien har tid til en snak om flytningen. Men det er jo svært, når man står med en masse praktiske opgaver - samtidig med at man skal klare sin egen familie derhjemme og passer arbejde. Omsorgen for det hele menneske er vigtig for mig, og mest af alt ved jeg hvor svært det er at flytte et ældre menneske fra vante omgivelser og hvilket identitetsskifte det er at flytte ind i den måske sidste bolig. Dertil kommer at vi ofte ingen erfaring har, som pårørende, med at have det tunge ansvar for at flytte vores familiemedlem i ældre- eller plejebolig. Derfor tog jeg springet og sagde mit faste job op og startede Lenore's Assistance, det er klart et overset område som mangler opmærksomhed.”
Siff Stütz

Lenores Assistance