Publiceret den: 07-11-2022
Radon er en kræftfremkaldende gasart, der findes i alle danske boliger i varierende mængder. I 25% af alle danske hjem er der for meget af den kræftfremkaldende gasart.

International europæisk radondag
For at sætte ekstra fokus på radonproblematikken er den 7. november hvert år international radondag. Datoen er valgt med omhu, idet dem refererer til Marie Curies fødselsdato. Hun er den eneste forsker, der både har modtaget Nobelprisen i fysik og kemi. Hendes speciale var forskning i radioaktivitet.

300 dør om året
Radon kan ikke ses, høres, føles eller smages. Det anslås fra de danske myndigheder, at der hvert år desværre dør 300 danskere pga. af radon og heraf 3-4 børn. Til sammenligning dør årligt under 200 i trafikken herhjemme.

Mål dit indeklima for radon
De danske myndigheder anbefaler, at alle danske hjem får radonmålt deres hjem. Det er superenkelt, og koster næsten ingenting. Radon trænger ind i indeklimaet gennem sprækker i fundamentet, utætheder omkring rørføringen i gulvet og også fra visse byggematerialer. Den anbefalede måde at måle radon, er at anvende "sporfilms-metoden" over en periode på 60 dage fra oktober - april.

Tjek din kommune for radon
Der er udarbejdet et landsdækkende indikationsradonkort, som du finder på www.TESTdinBOLIG.dk. Her har borgerne mulighed for at se, hvordan den teoretiske radonsituation er netop i deres kommune. Men pas på IKKE at stole på det 100%. Noget af radonmængden i indeluften kan tilskrives de lokale jordbundsforhold, men også husets generelle vedligeholdsmæssige forhold. Huse der er opført før 2010 har langt større sandsynlighed for at have for meget radon i indeluften. Grunden til dette er, at der i netop 2010 blev indført i bygningsreglementet, at alle huse fremadrettet skulle radonsikres.
Allan Rabe
Telefon:2971 8423