Publiceret den: 02-11-2022
Den 5. november 2022 i København med start klokken 11.00 på Christiansborg

Foreningen af Tigrayaner i Danmark holder en demonstration på 2-årsdagen for det igangværende folkedrab i Tigray. Som det er velkendt, erklærede og førte af den etiopiske Nobels fredspris Laurent-premierminister Abiy Ahmed Ali sammen med den eritreanske regering, krig mod Tigray-regionen den 4. november 2020. Siden da har krigen været præget af afskyelige grusomheder, der svarer til krig med aggression, krigsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden og folkedrab som klart udtalt af forskellige internationale menneskerettighedsorganisationer, medier og eksperter, med opgave at forebygge folkedrab.
Resultatet af alle disse grusomheder i øjeblikket er, at mere end 5,2 millioner har brug for fødevarehjælp, hvor mere end 900000 er i hungersnød, mere end 2,2 millioner er internt fordrevet, mere end 500000 civile er blevet dræbt, mere end 63.000 tigrayanere er flygtninge i Sudan, mere end 150.000 er overlevende for seksuelle overgreb, mere end 1,4 millioner børn er uden adgang til skole og sidst, men ikke mindst, er 70 % af sundhedsfaciliteterne ødelagt, som et resultat af folkemordskrigen mod befolkningen i Tigray af både den etiopiske og eritreanske regering.
For at skabe opmærksomhed på det igangværende 2 årsdagen på folkedrab i Tigray gennemfører Foreningen af Tigrayaner i Danmark en storstilet demonstration og inviterer hjerteligt alle medier, politikere, menneskerettighedsorganisationer og andre mennesker, der tænker på menneskeheden til at engagere sig og dække vores fredelige protest. Demonstrationen finder sted den 5. november 2022 i København med start klokken 11.00 på Christiansborg og slutter på Rådhuspladsen.

Endelig opfordrer vi den danske regering, EU og det internationale samfund til at:
• Stoppe folkemordet i Tigray.
• Øjeblikkelig våbenhvile og eritreiske styrker skal ud af Tigray.
• Uhindret adgang af humanitær hjælp til civile.
• Uafhængig efterforskning af krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden (herunder massakrer, voldtægt, massesult, etnisk profilering og masseanholdelse af tigrayanere).
Repræsentanter for Foreningen af Tigrayaner i Danmark er åbne for interviewanmodninger og informationsudveksling.

Teka Gidey
presse@tigray.dk