Publiceret den: 31-10-2022
Dansk Camping Union har købt Nørre Lyngvig Camping i første klitrække til Vesterhavet ved Hvide Sande og med Ringkøbing Fjord på den anden side. Pladsen har indendørs swimmingpool, og DCUs landsformand tøver ikke med at kalde købet det største, der er sket i unionens historie.

Med købet af Nørre Lyngvig Camping er DCU nu oppe på at drive 21 danske campingpladser, og med tilføjelsen af de cirka 1.200 ekstra enheder, som campingpladsen tæt på Hvide Sande råder over, bliver DCUs samlede antal enheder med et trylleslag forøget med godt 22 %.

– De 1.200 enheder ligger i et område, der er omkring 23 hektar stort. Derudover er der cirka 10 hektar ekstra, som er klit- og hedelandskab, og samlet gør det Nørre Lyngvig Camping til Danmarks største campingplads, siger driftschef i DCU, Per Malle.

Landsformand Anne-Vibeke Isaksen er yderst tilfreds med den nyeste tilføjelse til DCU-familien.
– Jeg mener, at det er det største, der er sket i DCUs historie. Det er en milepæl, at vi får en campingplads med den beliggenhed, for det har vi ledt efter i tre-fire årtier. Den slags kommer sjældent til salg, fordi pladserne derovre ofte går i arv eller bliver solgt som skuffesalg, og derfor er det så glædeligt, at det efter en budrunde faldt ud til vores fordel, og at vi nu ejer pladsen, siger Anne-Vibeke Isaksen, der tilføjer, at købsprisen ikke er officiel.

– Campingpladsen ligger rent geografisk i et område, hvor vi har manglet en plads, og den giver DCU en bedre balance i forhold til at have pladser i både Øst- og Vestdanmark, hvilket er en stor fordel for vores medlemmer, når de skal vælge ferie i Danmark. Det er en perle i første række til Vesterhavet med en perfekt beliggenhed, så alene på det parameter er det stort, og så passer den rent typemæssigt bare rigtig godt ind i resten af vores pladsfamilie, fordi det ikke er et resort, men derimod en 3-4 stjernet campingplads helt tæt på naturen.

Ifølge landsformanden er campingpladsen i så god stand, at den mere eller mindre kommer til at køre videre, som den er i dag.
– Pladsen er særdeles velholdt og velpasset, hvilket er sælgers store fortjeneste, så vi skal stort set bare have sat et andet skilt op og hejst et nyt flag i flagstangen. Pladsen består hovedsageligt af klitter og natur, og der er hverken græs eller hæk, der skal klippes, så der er ikke ret meget pladspleje, siger Anne-Vibeke Isaksen, der uddeler store roser til hovedbestyrelsen i forbindelse med købet.

– Det her var så stor en beslutning, at det var vigtigt for mig, at der i hovedbestyrelsen ikke kun var flertal for at købe pladsen, men at der var 100 % enighed, og det var der. Jeg er mega stolt over, at hovedbestyrelsen har arbejdet så seriøst og har taget så stort et ansvar på sig.

Nørre Lyngvig Camping er en sæsonplads, der åbner i slutningen af marts og lukker lige efter efterårsferien. Ud over de cirka 1.200 unummererede enheder råder pladsen også over en række hytter til udlejning og en stor, indendørs, opvarmet swimmingpool. Den vil indgå på lige fod med DCUs øvrige 20 campingpladser og give de samme fordele til DCUs medlemmer.
– Vi ved endnu ikke, hvem der bliver vores værter på campingpladsen, men det skal vi nok melde ud, når vi er klar til det. Vi overtager formelt Nørre Lyngvig Camping 1. januar 2023, og det skal naturligvis fejres, når vi åbner, for den nye plads er ikke ”bare” DCUs plads. Det er alle medlemmers nye plads, siger Anne-Vibeke Isaksen.