Publiceret den: 09-05-2022
Både corona og krigen i Ukraine har påvirket håndværkerbranchen negativt. Det at udskifte et tag er til eksempel blevet dyrt og langsommeligt pga. lange leveringstider og prisstigninger. Derfor er det relevant at se på en tagrenovering i stedet. Både økonomi, tidsplan og Co2 regnskabet taler for denne løsning.

En tagrenovering koster ca. 10-15 % af hvad en udskiftning af et tag koster og tager kun et par dage at udføre, mens en udskiftning af et tag kan tage måneder pga. lange leveringstider. Erfaringer fra branchen er, at tagets levetid samtidig kan øges med op mod 10 år efter en tagrenovering.

God økonomi og bæredygtighed

Øgede materialepriser på op til 30 %* påvirker beslutninger i byggeriet og ikke mindst udskiftning af et tag. En renovering i stedet for en udskiftning er bæredygtig, fordi mængden af materialer der skal anskaffes og bortskaffes er betydelig mindre. Derudover er medlemmerne af DI Byggeri Tagmalerforening specialuddannede i renovering af tage og lever op til branchens standarder for kvalitet og miljø. Vandet til rensning af tagene filtreres, og malingen er diffusionsåben og vandbaseret. Tagrensningen sikrer at taget kan ånde og komme af med fugten.

Erfaringsblad fra DI Byggeri Tagmalerforening

DI Byggeri Tagmalerforening har ved hjælp af et projektsamarbejde med ekstern bygningsrådgiver Jørgen Staal Pedersen, som har en fortid hos Teknologisk Institut og AkzoNobel, opsamlet erfaringer fra medlemmerne igennem 40 år. Erfaringerne er samlet i et erfaringsblad, som både beskriver erfaringer med den forlængede levetid på tagene, den forskønnelse af taget, der opnås ved behandlingen og selve udførelsen af behandlingen. Erfaringsbladet kan hentes på foreningens hjemmeside: www.di.dk/tagmalerforeningen/erfaringsblad

’* Jf. Bo Sandberg, boligøkonom i Dansk Industri, Dagens Byggeri, den 8. marts 2022

Før og efter renovering af tag