Publiceret den: 30-03-2022
BørneBasketFonden har modtaget en bevilling på 7 mio. kroner fra A.P. Møller Fonden til projektet ”Én bane – én forening”. Bevillingen går til udviklingen af streetbasket i ni byer i Danmark gennem opstart af streetbasketforeninger og etablering af flere streetbasketbaner landet over.

Hvis du har oplevet stemningen på én af de berømte streetbasket-baner rundt i verden, såsom Rucker Park i New York City eller Venice Beach i Los Angeles, så har du helt sikkert lagt mærke til den helt unikke streetkultur og det fællesskab, der findes her.

Det er en streetkultur, som emmer af liv og kultur, når der bliver spillet basket på kurvene, danset på sidelinjen, og hængt ud på udskiftningsbænken. Nu vil BørneBasketFonden skabe den kendte streetkultur i Danmark.

Med projektet ”Én bane – én forening” vil BørneBasketFonden engagere nuværende og kommende gadeidrætsudøvere til at spille streetbasket og genskabe den unikke kultur og de communities, der opstår gennem streetbasket. En bevilling på 7 mio. kroner fra A.P. Møller Fonden muliggør projektet.

Bevillingen fra A.P. Møller Fonden skal helt konkret gå til:

- Etablering af nye streetbasketfaciliteter i byer i Jylland, på Fyn og Sjælland.
- Organisering af fællesskaber omkring banerne gennem streetbasketforeninger.
- Afholdelse af aktiviteter for børn og unge i skoler og på de nye baner.

BørneBasketFondens direktør, Jens Laulund, er begejstret for A.P. Møller Fondens støtte, og de muligheder bevillingen bringer:

”Bevillingen giver os muligheden for at gå ud og gøre en kæmpe forskel ved at opbygge streetbasketmiljøer i Danmark. Med denne bevilling har vi mulighed for at introducere bevægelsesglæde gennem gadeidræt og understøtte at flest mulige får glæde af de faciliteter, vi bygger.”

Projektet starter i byer, hvor der kun er få eller slet ingen udendørsfaciliteter i forvejen. Fire af de ni byer, hvor BørneBasketFonden vil oprette streetbasketforeninger, har allerede faciliteterne klar. I de resterende fem byer vil der blive etableret spritnye streetbasketfaciliteter, der skal gøre det attraktivt for lokale gadeidrætsudøvere at deltage i netop streetbasket.

Projektet vil afprøve nye måder at involvere brugerne på ved at skabe organiserede fællesskaber/communities omkring gadeidrætten, fortæller Jens Laulund:

”Dette projekt er ikke en investering i faciliteter alene, men i opbygningen af communities, der understøtter en fleksibel og mangfoldig brug af banerne.”

De 9 lokaliteter, der indgår i indsatsen om opbygning af streetbasket communities er:
• København/Frederiksberg (under Bispeengbuen)
• Tårnby
• Københavns Vestegn (placering skal afklares)
• Liseleje
• Kalundborg
• Aarhus
• Horsens
• Svendborg
• Middelfart eller Nyborg (placering skal afklares)

Det forventes, at projektet starter op i foråret 2022 og de første nye faciliteter står klar i 2023.
Jens Laulund
Telefon:31420266