Publiceret den: 30-03-2022
Skal vi sydpå eller blive hjemme til sommer? Svaret hos børnefamilierne er oftere og oftere ’hjemme’. Trækplasteret er natur, lokale madoplevelser og mere nærvær. Og så er bæredygtighed rykket ind på familiernes ønskeliste. Den trend mærker både turistbranchen og kokken Uffe Truelsen. Han åbner for andet år i træk ‘Vilgurd Familiecamp’ med fokus på lokale råvarer, økologi og natur, der sidste år blev en stor succes .

Vilgurd er en lille, madglad trold og det flabede ansigt på ‘Vilgurd Familiecamp’. Trolden og kokken Uffe Truelsen lokker med den nordjyske vestkyst, vind i håret, sand mellem tæerne, tid og nærvær på en slags all inclusive-ferie med en bæredygtig holdning. Fx serverer Uffe kun lokale råvarer, mest grønt og mindre kød, næsten alt er økologisk og der er initiativer for mindre madspild.

Det har vist sig at være en pakke, der tiltaler mange i en tid, hvor rejser ude af landet både kan være usikkert og give overtræk på klima-kontoen.

Hjemme hos familien Holt Nielsen forelskede de sig også i den lille trold og bookede en uge på familiecamp’en, som hun faldt over i et opslag på Facebook. Og hun og familien vil gerne tilbage.

“Da vi kom hjem fra ferien, spurgte min mindste mig mange gange: - Skal vi ikke snart op til Uffe igen, mor? Det betød jo, at ungerne havde en god ferie. For os voksne var det bedste, at vi kunne læne os tilbage og nyde roen og den gode mad fra Uffe og teamet. Det vigtigste for os på en ferie er jo, at vi ikke skal noget hele tiden, men at vi kan en masse - og at vi spiser godt”, siger Line Holt Nielsen, der er mor til to.

Lines familie var fire af de i alt 450 gæster, som besøgte Uffe Truelsens Vilgurd Familiecamp sidste år.

Campen viste sig dermed at blive en større succes, end Uffe Truelsen turde håbe på. Han var spændt på, om ‘sjov familieferie’ og bæredygtighed nu også stod så godt til hinanden, som han selv gik og synes.

”Hemmeligheden er nok, at familieferie skal være sjovt først - og så alt det andet bagefter. Bæredygtig ferie og mad skal aldrig handle om løftede pegefingre, dogmer og kold kålrabi. Det er der jo de færreste, der gider. Derfor handler Vilgurd også i højere grad om god madkultur, lokale råvarer og masser af grønt på ferien, der stadig skal handle om leg, afslapning og masser af is, lækre snacks og et glas kold rosé under parasollen til de gamle.”

Spørger man Peter Krusborg, som er direktør i ‘Destination Nordvestkysten’, der er turistorganisation i Vilgurd-campens område, er lysten til at holde ‘staycation’ i Nordjylland ikke blevet mindre hos de danske familier, selvom de nu igen kan flyve ud i det meste af verden efter nogle år i Coronaens skygge.

“Vi ser flere indikationer på, at trenden med at holde ferien i Danmark kun vil stige de kommende år. Jeg oplever klart, at der er kommet et nyt værdisæt hos mange børnefamilier. Det handler mere og mere om tid til nærvær, natur, god mad og mere eftertanke - også for klimaet. Derfor bliver flere hjemme i Danmark og sparer sig selv og klimaet for turen sydpå.”

Mens de nye familieværdier gør en ferie i Danmark mere populær, er kvaliteten af overnatningen meget afgørende for familierne. Det er de 5-stjernede campingpladser, der bliver booket først, som Peter Krusborg udtrykker det.

“Mange familier vil gerne stå at rotteræset. Familierne leder efter ferier, der kan netop dét. Og en tur til Vesterhavet, sand mellem tæerne kombineret med en slags uhøjtidelig all inclusive på familiecamp, er et godt bud. Jeg tror, vi ser mere af den slags initiativer i fremtiden.”

Har du fået lyst til at læse mere om Vilgurd-Familiecamp, kan du møde Vilgurd og Uffe Truelsen på vilgurd.dk.

Presseudsendelser.dk ApS

Benediktevej 44