Publiceret den: 04-03-2022
Normalt forbinder man blomster med kærlighed og følelser, men lige nu er der blandede følelser i forholdet mellem de internationale europæiske blomsterhandlerforeninger og kollegerne i Rusland.
Den danske blomsterhandlerforening – Floristen Danmark – har valgt side ved at stille sig i spidsen for en udelukkelse af Rusland ved den kommende Europa Cup i Blomsterkunst 2022, som afholdes i Katowice i Polen til august.

Europa Cup i Blomsterkunst 2022 afholdes i Polen i august. En lang række lande deltager i mesterskabet – herunder også Rusland.

Den polske Blomsterhandlerforening - Stowarzyszenie Florystów Polskich – står med værtskabet for det internationale mesterskab, der arrangeres af den international blomsterhandlerforening FLORINT.

Den 1. marts 2022 rettede den polske blomsterhandlerforening en officiel appel til ledelsen i FLORINT om at udelukke det russiske hold og den russiske dommer fra Europa Cup 2022.

På et bestyrelsesmøde i Floristen Danmark – Dansk Blomsterhandlerforening samme dag drøftede man spørgsmålet om russisk udelukkelse fra Europa Cup 2022.

En enig bestyrelse vedtog, at en udelukkelse af russisk deltagelse på alle områder i Europa Cup 2022 er både den rigtige og nødvendige løsning i den aktuelle situation.

Dermed stiller Floristen Danmark sig bag den polske blomsterhandlerforenings appel til FLORINT om en udelukkelse af Rusland set i lyset af den tragedie, der udspiller sig i Ukraine.

- Det er en historisk beslutning, men den eneste rigtige. Dagligt hører vi fra vores ukrainske kolleger, hvad der sker i Ukraine, og det er hjerteskærende beretninger. Det er vores klare forventning, at de nationale blomsterhandlerforeninger i en lang række lande i de kommende dage vil slutte op bag den polske appel til FLORINT, siger Jens Poulsen, formand for Floristen Danmark – Dansk Blomsterhandlerforening.

Danmark er ved Europa Cup i Blomsterkunst 2022 repræsenteret af danmarksmesteren Katharina Albrechtsen, Vesterport Blomster i Vejle.

Foto: Design af Lene Møller Christiansen, Iris Blomster, Fredericia.

Yderligere information:
Jens Poulsen