Publiceret den: 27-01-2022
Børnebogsserien ”Nomerne” er en succes over hele landet og beviser at børn gerne vil læse bøger. I byer som Roskilde og Silkeborg topper bøgerne bibliotekets liste over de mest udlånte bøger, og de populære småfolk begejstrer både børn, forældre og bibliotekarer. Forlaget bag bøgerne har kun to ansatte.
---
Selvom man er lille, kan man godt have store drømme. Det gælder uanset om man er et barn, et eventyrvæsen eller et mikroforlag med kun to ansatte. Forlaget Agama Publishing har nu i næsten et årti haft så stor succes med deres børnebogsserie ”Nomerne”, at de fejer de store forlag af banen på flere bibliotekers udlånslister.

”Jeg bliver virkelig tit spurgt, om vi ikke har noget der ligner Nomerne, for nu har den søde familie i børnebiblioteket været igennem dem alle sammen tre gange. Men desværre, der er bare ikke rigtig noget der kan sammenlignes. Nomerne er unikke!" fortæller børnebibliotekar Karen Nørby Kristiansen fra Silkeborg Bibliotekerne.

Blandt de mest udlånte børnebøger på bibliotekerne
I Silkeborg ligger Nomerne både som nummer 1 og 2 på listen over de mest udlånte børnebøger i 2021, og med god grund, hvis man spørger bibliotekaren.

”Vi oplever dagligt, hvordan de farverige illustrationer fanger børnenes opmærksomhed på en helt særlig måde. Fortællingerne er simple og actionfyldte, og historierne om de små, men tapre nomer fanger også de børn, der ellers foretrækker iPad’ens letfordøjelige underholdning,” siger Karen Nørby Kristiansen.

Hun mener også, at historierne har en dybde, der rækker ud over fantasifulde måder at bekæmpe skovpirater, flyveøgler og andre monstre.

”Der er et budskab i historierne, der når ud af nomerskoven og lige ind i børnenes virkelighed. For historierne handler om, at vi alle er forskellige, men at det netop er forskelligheden, der giver styrke og værdi,” siger Karen Nørby Kristiansen.

Børn vil gerne læse bøger
Ordene vækker glæde hos forlaget Agama Publishing, for succesen er ikke kommet over natten. I år fylder Nomerne-serien nemlig 10 år, og forlaget har siden den første udgivelse arbejdet målrettet med at skabe en serie, der både underholder og har et vigtigt budskab til børnene.

”Børn vil gerne læse bøger, hvis det er de rigtige historier som taler til noget i dem. Det er vores udgangspunkt, både for Nomerne og de bogserier vi laver til andre aldersklasser. Vi udgiver kun 4-5 bøger om året, så det gælder om at vælge rigtigt,” siger Camilla Clevin, der er forlagschef på det lille forlag.

Oppe imod de store forlag
”Som et lille mikroforlag er vi oppe imod de store forlag med deres marketingsbudgetter og
hundredvis af årlige nyudgivelser. Men i modsætning til de store forlag har vi så mulighed for at give vores få titler en særlig stor opmærksomhed, og det gør en forskel,” mener hun.

En af disse forskelle er bøgernes evne til at involvere og aktivere læserne, og netop dette aspekt fik i 2016 Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre (skolebiblioteker) til at tildele forfatter og tegner Jan Kjær ’Forfatterprisen’ for sit arbejde på serien. Et af argumenterne var, at serien med sin store mængde af ekstramaterialer inspirerer børnenes fantasi og skabertrang på en helt usædvanlig måde.

Læserne – og deres forældre – er heller ikke i tvivl. For eksempel siger en mor til en dreng på 5 år: “Nomerne-universet er fantastisk, fordi det fordrer fantasi og drømme, men også fordi det stiller skarpt på selvværd og næstekærlighed.”

---

Fakta:
Agama Publishing består af to personer:
Forlagschef Camilla Clevin. 48 år. Cand. Scient pol.
Forfatter Jan Kjær. 50 år. Forfatter og foredragsholder.

Udover ”Nomerne” udgiver Agama Publishing også bogserier til andre aldersklasser, blandt andet Taynikma-serien, Super-serien, Heksebogen, Menneskejægeren og Englejægeren.

Kontakt: Agama Publishing. Camilla Clevin. camilla@agama.dk. Mobil 26366260

Hjemmeside: www.nomerne.dk