Publiceret den: 07-01-2022
Med Stærke Værdier er Aage Frandsens erindringsbog om et spændende liv og den lærdom, der følger med. Det er en fortælling om mennesker og relationer, men også en fortælling om det samfund som var med til at forme dets borgere. Aage Frandsen går tilbage til sine forfædre og undersøger de forhold, som ligger til grund for de kår, han selv voksede op under. Han tager læseren med på en rejse tilbage i tiden, og fortæller om vilkårene for livet på landet og klasseskellet i 1950’ernes Hvirring i Østjylland, og om mødet med storbyen:

”På min ferie i København gjorde jeg en mærkelig opdagelse. Det gik op for mig, at jeg havde utrolig svært ved at gøre mig forståelig med min jyske dialekt”

Med Stærke Værdier handler primært om forfatterens opvækst, men Aage Frandsens store interesse for politik lader sig ikke skjule, og viser sig i glimt når han betragter sine tidlige overvejelser om uddannelse, landbrug, andelsbevægelsen og fællesskaberne i landsbyen. Gennemgående for bogen er dog et blik for de værdier, der har forfulgt forfatteren hele livet, og hvordan disse er kommet til udtryk fra hele familien i hans opvækst. Det var allerede tydeligt på den måde, familien tog del i modstandskampen under 2. Verdenskrig.

Aage Frandsen er født i 1941 i Hvirring som bondedreng. Siden blev han gymnasielærer i samfundsfag og historie, og han blev medlem af SF i 1964. Han har været folketingsmedlem for SF i 18 år i årene 1971 til 2005.

Yderligere information fås hos Forlaget Underskoven, tlf. 33 15 05 15

Forlaget Underskoven