Publiceret den: 19-11-2021
Tiden nærmer sig for årets julefrokoster, men Corona virusset har desværre ikke sluppet sit tag i os endnu. Og det har konsekvenser for årets afvikling af julefrokoster.

Ligesom sidste år vil vi også i år se aflysninger og reducerede julefrokoster. Det viser en undersøgelse, som ledelsesrådgiver Susanne Teglkamp netop har gennemført.
Godt 900 har deltaget i undersøgelsen.

Hver 6. adspurgte har lige nu tænkt sig at afvikle julefrokosten som ’i gamle dage’ før, vi havde hørt om Corona virus. Men de øvrige deltagere i undersøgelsen ønsker enten større sikkerhed omkring afholdelsen eller overvejer ikke at deltage.

Julefrokosten er allerede blevet aflyst i år i flere store virksomheder
Hver 10. deltager i undersøgelsen oplyser at julefrokosten er blevet aflyst i år på deres arbejdsplads. Det stemmer meget godt overens med de meldinger, der kommer fra nogle af Danmarks største virksomheder bl.a. Danske Fragtmænd, Danfoss, Aarstiderne og DR.

Hver 5. medarbejder overvejer ikke at deltage i årets julefrokost
Julefrokosten plejer at var en samlende begivenhed for hele virksomheden. Selvom der altid vil være enkelte, der ikke har lyst til at deltage, så har der været tradition for, at langt hovedparten deltager. Men i år kan de godt blive anderledes i de virksomheder, hvor julefrokosten stadig planlægges afholdt.
Hver 5. deltager i ledelsesrådgiver Susanne Teglkamps undersøgelse har nemlig angivet, at de nok ikke kommer til året julefrokost.

Smitterisikoen for Corona spiller helt givet en afgørende betydning for beslutningen for, om man ender med at melde afbud eller møde op. Her kan virksomheden overveje at dele julefrokosten op i mindre grupper eller lade det være et krav at man enten er vaccineret eller kan fremvise en gyldig negativ Coronatest.

Medarbejderne ønsker julefrokost mod fremvisning af Coronapas
Godt halvdelen af deltagerne i undersøgelsen ønsker, at der holdes julefrokost, hvis det bliver med fremvisning af Coronapas.

Det må være gode signaler for hele Hotel- og Restaurationsbranchen, som lige nu holder vejret lige nu i forhold til, hvor mange aflysninger der kommer på julefrokoster i den kommende tid. Branchen kan måske påvirke resultatet ved selv at gå aktivt ind og skabe nogle Coronatrygge rammer for afviklingen af julefrokostarrangementerne, mener Susanne Teglkamp.

Om Susanne Teglkamp er selvstændig konsulent og ledelsesrådgiver. Hun er uddannet jurist og reserveofficer med rang af oberstløjtnant. Hun har taget flere lederuddannelser senest Executive Board Programme på INSEAD. Hun har siddet i flere bestyrelser, bl.a. i Tænketanken Atlantsammenslutningen. Derudover er hun ekstern censor i faget ledelse på Forsvarsakademiet.

Susanne Teglkamp har tung ledelsesmæssig erfaring og har bl.a. været kommunaldirektør, HR-direktør i to forskellige it-virksomheder og udviklingschef. Hun er aktiv debattør og skribent omkring ledelse og har udgivet flere ledelsesbøger, hvoraf den seneste: ’Der er ingen nemme genveje gennem helvede’ udkom i maj 2021. Læs mere på www.teglkamp.dk
Susanne Teglkamp
Telefon:+4521602999