Publiceret den: 01-11-2021
Lars Ole Nielsen har fungeret som filmfotograf og klipper i mere end 30 år. Hans erfaring med at fortælle historier visuelt bruger han eminent i skriveprocessen. Skriverierne giver ham genklangen af det liv, som han er blevet frataget.

”Når jeg skriver, indsamler jeg billeder, skrevet ned i en masse sætninger. Når jeg mærker, at jeg har stof nok til min historie, klipper jeg materialet sammen, præcis som sad jeg i et klipperum og lavede et tv-program. Jeg skriver om mit liv og forsøger at være så ærlig som muligt. Det kan godt være smertefuldt, men hvis det ikke er ærligt, synes jeg ikke, at det kan bruges. I det øjeblik, at jeg som digter ikke er ærlig, så føler jeg ikke, at jeg siger noget. Som digter skal du give noget af dig selv. Det er ligesom musik. Hvis det er fake, så gider du ikke lytte til det, siger Lars Ole Nielsen.

Den 02/04-2020 udkom han med sin første digtsamling “Du Har Tid”, der kredser om det at være bevidst om tiden, som er tilbage - og holdet bag bogen er ikke hvem som helst. Forordet er skrevet af Søren Vinterberg og illustrationer er lavet af Claus Seidel, Anette Carlsen Harder, Lars Andersen, Bob Katzenelson og Niels Bo Bojesen. Nu er han udkommet med sin anden bog, en bog som er selvbiografisk, og indeholder glimt fra dagbogen, digte, journaler og fængslende frie tanker - et blomstrende maleri af et visnende liv. Billeder, i form af malerier, finder du også i bogen – smukt indfanget af den kunstneriske Anne Bech.

I 2016 fik Lars Ole Nielsen en besked, der vendte op og ned på alt i hans liv. Men beskeden om at få konstateret kræft i en alder af 53 år satte samtidig gang i en hel ny måde at udtrykke sig på. Lars Ole Nielsen har aldrig rigtig brudt sig om digte, men med sygdommen kom digtene bogstaveligt frem i ham af sig selv. Det første digt blev skrevet med afsæt i netop kræftdiagnosen. I haven var Lars Oles kone i gang med at fjerne en efeu, som havde vokset sig så vild, at dens rødder var gravet ind i murstenene og havde ødelagt dem.

”Jeg sad inde i sofaen og kiggede på det og tænkte: ‘Det der, det er min kræftsygdom. Det er ligesom en efeu, der vokser indeni mig og ødelægger alt på sin vej’. Da jeg havde skrevet det, kunne jeg mærke, at det var den rigtige udtryksform for mig. Jeg kom i kontakt med mig selv som en hel person. Jeg glemte alting og var bare Lars, der digter,” siger Lars Ole Nielsen, der satte sig ned og skrev sit første digt ‘Metastase’ om den efeu, der groede inden i ham.

Lars Ole Nielsens digtsamling ”Du Har Tid” rummer tyngden af et liv, som er brændemærket af cancer, samt en litterær kvalitet, som ikke er mainstream, dette udtrykt i forordet af hans gode ven og kulturanmelder Søren Vinterberg. I ”Der vokser en skygge i mig” oplever man en verden på skafottet, sammen med Lars Ole Nielsen, vi følges for en stund, men når vejen deler sig, siger vi farvel.

Denne rejse har ledt ham til den selvbiografiske bog ”Der vokser en skygge i mig.” Lars Ole Nielsen er en kunstnerisk sjæl, et menneske i afmagt, men med fightervilje og lysten til at række ud og dele sin skæbne, som oplysning, og som trøst for andre…

Der Vokser En Skygge I Mig er en dokumentarisk skildring af Lars’ erindringer på 175 sider. Den udkom 22/10-2021, og kan købes i alle boghandlere, fysisk som online, samt på forlaget hjemmeside.

Lars Ole Nielsen stiller gerne op til interviews, signering o.l. Kontakt sker gennem Forlaget Muse.

Foto: Jeppe Melchiorsen.
Dennis Jørgensen