Publiceret den: 21-10-2021
Laura Helena forelskede sig i en andengenerationsindvandrer som teenager og opdagede, at kæresten levede et dobbeltliv – ligesom flere af hans muslimske kammerater. Han festede sammen med hende, drak og morede sig. Derhjemme havde hans far valgt hans brud, mens hverdagen bød på bøn og tæsk.
Laura Helenas nye roman Allahs sønner er inspireret af hendes eget møde med en muslimske kæreste og er skrevet for at belyse, hvordan også nogle unge mænd kæmper med religiøse konflikter.
”Vi hører mange historier om undertrykte kvinder i islam, men ganske få om, hvordan drenge og mænd også kan opleve splittelse,” siger forfatteren.

”Du ser sød ud,” sådan sagde Laura Helenas muslimske kæreste til hende første gang, de mødtes i byen. De dansede det halve af natten og blev hurtigt kærester.
”Jeg var meget forelsket i ham,” tænker Laura Helena tilbage og fortæller, at kæresten havde de mest fantastiske øjne. ”De var ravfarvede. Dengang synes jeg, at han var den smukkeste mand, jeg nogensinde havde set. Men der var også et mørke. Løgne og hemmeligheder,” siger hun.
Når kærestens telefon ringede, bad han hende om at være stille, inden han tog mobilen og slog over på tyrkisk.
”Vi havde ikke været kærester ret længe, før han sagde til mig, at der ikke var andre end hans venner, der måtte vide, at vi var sammen. Den dag i dag ville jeg aldrig have accepteret at være en hemmelighed, men dengang var jeg ung og vild med ham. Han fortalte mig også, at hans far var voldelig, og at han ville skyde ham, hvis han opdagede det, så jeg sagde ikke noget,” fortæller Laura Helena.
Desværre tog kæresten også løgne og hemmeligheder med ind i hans og Laura Helenas relation.
”Da vi havde været kærester i et år, var der en, som fortalte mig, at han var gift med en tyrkisk pige. Det kom meget bag på mig, men da jeg konfronterede ham med, hvad jeg havde hørt, tilstod han med det samme sit dobbeltliv og fortalte mig sin livshistorie.”
Allahs sønner er ikke Laura Helena og ekskærestens fælles historie, men bogen er autofiktion og inspireret af virkelige hændelser fra dengang, hvor hun mødte flere unge muslimske mænd på sin vej.

Allahs sønner udkommer på Forlaget Brændpunkt 6. november 2021, hvor man kan møde Laura Helena på Bogforum, når hun signerer bogen på Brændpunkts stand fra kl. 14.30 – 15.30.

Læs mere om forfatteren på: www. laurahelena.dk

For yderligere info og / eller interesse i gratis anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com Telefon: 61 31 98 54

Forlaget Brændpunkt