Publiceret den: 28-09-2021
Alle former for værtøjer og redskaber kommer i brug i uge 41 i Maribo, når der holdes Maribo Craft Days - festival for håndarbejde, håndværk, kunst, kunsthåndværk og bæredygtighed.

Fra 12.-17. oktober kan man opleve et hav af kunstnere, kunsthåndværkere, håndarbejdere og håndværkere demonstrere deres kunnen. Man kan beundre deres værker og man kan selv prøve.

Maribo Craft Days byder på et væld af foredrag, workshops, kurser, arbejdende hænder, udstillinger og debat.

ARBEJDENDE HÆNDER
Overalt i Maribos butikker, på ungdomsskolen, frilandsmuseet, biblioteket sidder og står trækunstnere, keramikere, broderister, strikkere, syersker, quiltere, malere, tegnere, smykkedesignere med flere. For lige at nævne nogle få:
Kunstner Emil Krog har slået sig ned i Den Blå Fisk på gågaden, hvor han bor og arbejder under hele festivalen.
Thomas Dambo og en gruppe af frivillige færdiggør byggeriet af en fem meter høj genbrugstrold.
Karin Linnea Bigum arbejder på sine sølvsmykker og Marianne Madsen spinder og strikker.

FOREDRAG
Søren Vester fortæller om det gode landsbyliv og om at være kreativ - foredraget er gratis, men man skal booke billet.

Signe Wenneberg på Globen fortæller om hverdagsaktivisme og bæredygtighed.

Kaspar Colling Nielsen fortæller om sin roman ”Det europæiske forår”, der udspiller sig på Lolland.

Også foredrag med: Anne Gyrite Schütt, Malthe Skram, Marianne Isager, Trine Runge Jensen, Puk Hyllested Hansen, Leo Christensen og Anne Kirketerp.

WORKSHOPS
Broderist Trine Runge Jessen holder Badass broderi-workshop på værtshuset Munk Stuen.

Kunstner Elisabeth Kiss inviterer til masterclass om at udforske sin egen kreative grænse.

Sisse Fog Odgaard du kan strikke en skygge til Sisse Fog Odgaards næste store kunstprojekt.

Også workshops med: Anne Gyrite Schütt, Irene Jepsen fra Brother, Pernille Gundersen, Anne Schouboe, Anne Kirketerp, Pilgrimshusets Strikkeklub, Marianne Hansen, Ditte Frost, Henrik Krebs, Laila Clausen, Stine Witt Østengaard, Hope Przbylak, Helene Celina, Lolland-Falster Lovestorm, Tove Maria Bach, Lollands Væveforening, Puttetæppefabrikken og Puk Hyllested Hansen.

KURSER
Lisbeth Nørbach Jensen: Sy din egen quiltede jakke.

Mette Weisbjerg: Flere broderikurser, bargello, fransk broderi, flødeskum, fladsyning, kontursting, frie sting og fortolkning af Leif Sylvesters malerier.

Merete Hansen: Sy dit eget undertøj, Merete har en af landets største udvalg i blonder.

Også kurser med: By Bonavent v/Annette Bonavent, Dorte Gjelstrup, Dorte Bendsen, Dorte Edur Erichsen og Stella Farver.

UDSTILLINGER
Malthe Skram tøjdesigner der laver slow fashion med naturlige materialer.

Blød Lykke laver streetart, find hendes værker overalt i Maribo.

Emil Krog maler og bor i Den Blå Fisk, hvor også nogle af hans værker er udstillet.

Også udstillinger med: Anne Gyrite Schütt, Nils Lund, Bodil Egeberg, Lasse Schwartz, Anette Askholm, Jette Carlsen, Sisse Fog Odgaard, Softline, Broderimagasinet, Susanne Jensen, Maribo Quilterne, kasketmager Wilgart og Lollands Væveforening.

DU KAN OGSÅ komme til nørklegudstjeneste i Maribo Domkirke, male på en bil hos Au2zone, synge med på fællessang hos Galleri Munch og Markussen, overvære panelsamtale om bæredygtighed ledet af kampagnechef for Greenpeace i Norden Birgitte Lesanner, se Maribos nybyggede kæmpetrold, følge med i dekoration af Ungdomsskolens facade og se et hav af arbejdende hænder overalt i Maribo.

Maribo Craft Days er støttet af LAG Lolland-Falster, Landdistriktpuljen, Lolland Kommune, Maribo Handel, Maribo Hallerne, Lolland Bibliotek, AOF Lolland, Femern A/S samt et bredt udvalg af lokale butikker og virksomheder. Vi samarbejder med Lolland-Falster Lovestorm.

Foto må frit bruges til omtale af Maribo Craft Days
Har du andre foto ønsker så spørg, vi har billeder af alle aktører
Bodil Egeberg, quilter
Design af Malthe Skram