Publiceret den: 17-09-2021
Kystens Parlament afsluttes i København

Fredag d. 17/9 2021 kl. 09.00-15.00 afsluttes Kystens Parlament i Altingets gård. Miljøminister Lea Wermelin åbner arrangementet kl. 09.00.
Kystens Parlament er et projekt som sætter fokus på det danske kyst- og havmiljø med FNs verdensmål nr. 14, livet i havet, som ramme. Projektet er arrangeret af Landsforeningen Levende Hav i tæt samarbejde med Dansk Amatørfiskeriforening. Projektet er støttet af Velux Fonden og undervejs har projektet også budt på samarbejder med lokale og nationale miljøorganisationer.
Levende Havs kutter Anton har besøgt ni destinationer rundt om ved de danske kyster. Hver destination er blevet arrangeret i samarbejde med lokale med interesse i kysten og havet. Undervejs har projektet besøgt Lemvig, Thyborøn, Nyborg, Fåborg, Bornholm, Nibe, Middelfart, Korsør, Stevns og nu København
Formålet med Kystens Parlament er at sætte et landspolitisk fokus på det lokale kyst- og havmiljø. Derfor afsluttes Kystens Parlament i København, hvor budskaberne fra de enkelte parlamenter præsenteres for folketingspolitikerne.
De lokale repræsentanter vil være tilstede hele dagen, hvor de vil præsentere resultaterne fra de enkelte parlamenter. I løbet af dagen vil der være forskellige oplæg, men dagen er tænkt som en ramme for samtale. Som en afslutning på projektet laves et katalog som beskriver rejsen rundt ved de forskellige destinationer.
Levende Hav ligger med kutter Anton i Havnegade fra torsdag d. 16/9 til søndag d. 19/9 med telt og udstillinger om FNs verdensmål nr. 14, livet i havet.
For mere information om projektet Kystens Parlament se: https://levendehav.dk/projekter/kystens-parlament-2021-2/ eller kontakt projektkoordinator Mette Stadel Grosen på tlf. 81293062 eller mail mettegrosen1987@gmail.com
For mere information om Landsforeningen Levende Hav se: www.levendehav.dk eller kontakt formand Kurt Svennevig Christensen på tlf. 53347107 eller mail llh@levende-hav.dk
For mere information om Velux Fonden se: https://veluxfoundations.dk/da/det-stoetter-vi/miljoe
Foto tilhører Levende Hav og kan frit benyttes i forbindelse med denne pressemeddelelse.
Kurt Svennevig Christensen

Landsforeningen Levende Hav